Abstract:
هدف این تحقیق ارائه الگوی رهبری سخاوتمند با تاکید بر معنویت در محیط کار در آموزش و پرورش استآنهای شمال کشور بوده است. روش انجام کار بر اساس روش دلفی، بوده است که از نظر 30 نفر از خبرگان امر و متخصصینی که سالها در آموزش و پرورش استآنهای شمال کشور، با این امر، سرو کار دارند، استفاده شد و در نهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها، گردید. نتایج تحقیق نشان داد آموزش کارکنان،، بخشایشگری، ارتقاء سازمانی، عدالت سازمانی در تمامی فرآیند ها و رویه های رهبری، فراهم کردن محیط شاد در سازمان، شایسته سالاری در انتصابات، استفاده از نظرات کارکنان سطوح پایین سازمانی در تصمیم گیری ها، تشکر و قدردانی از همکاری مشترک همکاران از مولفه های رهبری سخاوتمند واحترام متقابل بین همکاران، خود نظارتی، خالصانه و صادقانه بودن رفتارهای کاری افراد ،رعایت اصول ودستورهای اخلاقی نبوی، احساس نظارت الهی، امر به معروف ونهی از منکر از مولفه های معنویت در محل کار بوده اند.
The purpose of this study was to present a generous leadership model with an emphasis on spirituality in the workplace in education in the north of Iran. The Delphi method has been used by 30 experts who have been involved in education for many years in the north of Iran, and ultimately lead to the extraction and identification of variables. The results showed that staff training, forgiveness, organizational promotion, organizational justice in all leadership processes and practices, providing a happy environment in the organization, meritocracy in appointments, using low-level employees' opinions in decision making, and appreciate collaborators' co-operative components of generous leadership mutual respect among co-workers, self-monitoring, sincerity, and honesty for working behaviors, observance of prophetic principles and ethical guidelines, feeling of divine supervision, enjoining the good and forbidding the evil have been components of spirituality in the workplace.
Machine summary:
شناسايي عوامل موثر بر رهبري سخاوتمند با تاکيد بر معنويت در محيط کار در آموزش و پرورش استان هاي شمال کشور Identifying Factors Affecting Generous Leadership with Emphasis on Workplace Spirituality in Education in the Northern Provinces of Iran نوع مقاله : علمي - پژوهشي تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/١٠/٢٧، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٩/٠٣/٠٩، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٥/١١ پرويز پقه ١، سامره شجاعي ٢، محمودرضـا مسـتقيمي و 3 4 فريدون آزما چکيده هدف اين تحقيق ارائه الگوي رهبري سـخاوتمند بـا تاکيـد بـر معنويت در محيط کار در آموزش و پرورش استان هاي شـمال کشور بوده است .
نتـايج تحقيـق نشـان داد آمـوزش کارکنان ، بخشايشگري، ارتقـاء سـازماني، عـدالت سـازماني در تمامي فرآيندها و رويه هاي رهبري، فراهم کردن محـيط شـاد در سازمان ، شايسته سالاري در انتصـابات ، اسـتفاده از نظـرات کارکنان سطوح پايين سازماني در تصـميم گيـريهـا، تشـکر و قدرداني از همکاري مشترک همکـاران از مولفـه هـاي رهبـري سخاوتمند واحترام متقابل بين همکاران ، خود نظارتي، خالصانه و صــادقانه بــودن رفتارهــاي کــاري افــراد، رعايــت اصــول و دستورهاي اخلاقي نبوي، احساس نظارت الهي، امر به معـروف ونهي از منکر از مولفه هاي معنويت در محل کار بوده اند.
(کندي، ٢٠٠٢) لذا با توجه به اخلاق و عوامل تاثيرگـذار بـر رفتارهاي اخلاقي مديران در سازمان و احساس نياز به آن براي توسعه مفاهيمي با ابعاد جديد که سخاوت و معنويت در راس آن قرار دارد در اين تحقيق مد نظر قرار گرفته است پاستاگ و داکن ١ (٢٠٠٩) معنويت در محل کار به عنوان "احساس وابستگي و داشتن شـفقت نسبت به ديگران ، تجربه يک آگاهي داخلي در ذهن و ارتقاي تعالي"، تعريف کرده است .