Abstract:
افراط در تأویلگرایی، یکی از ویژگیهای مهم اسماعیلیه است که موجب تمایز آنان از سایر مذاهب اسلامی میشود. با توجه به آثار حکیم ناصرخسرو قبادیانی، یکی از کلیدیترین مؤلفههای ذهنی و اعتقادی این حکیم و سخنور بزرگ ادب فارسی، مقولۀ تأویل است. او بهعنوان «حجت» در مذهب اسماعیلی، در آثار منظوم و منثور خود بارها مسئلۀ تأویل را به کار برده است؛ چنانکه کتاب وجه دین او آکنده از تأویلات است؛ به گونهای که در این کتاب بسیاری از احکام دین و شریعت را نیز تأویل کرده و قائل شده است شریعت بدون تأویل هیچ ارزشی ندارد و همچون جسد بدون روح است. همچنین، علامه طباطبایی، فیلسوف و مفسّر معاصر، در باب تأویل برای الفاظ قرآن، معانی باطنی قائل است. هر دو آنان معتقدند کل قرآن تأویل دارد؛ اما بیشتر تأویلهای ناصرخسرو در باب شریعت است و بسیاری از آنها از نوع تأویل مذموم؛ امّا تأویلهای علامه طباطبایی براساس معارف قرآنی و اهل بیت است و از نوع تأویل محمود. علامه طباطبایی با وجود اعتقاد به تأویل همۀ آیات، برخلاف ناصرخسرو به تأویل آیاتالاحکام نپرداخته است و تأویلهای ناصرخسرو با نظر او سنخیت و مطابقت ندارند. در این مقاله، ابتدا تأویل ازنظر ناصرخسرو در کتاب وجه دین و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به روش توصیفی – مقایسهای، بررسی و سپس تشابه و تفاوت نظر آنان تبیین و تحلیل شده است.
Extended Abstract The present study compares the concept of interpretation and interpretivism from the point of view of Hakim Naser Khosrow Ghobadiani (391-484 AH) and Allameh Tabatabai (1281-1381 AH) in the two books of Vajhe Din and Al-Mizan fi Tafsir al-Quran using a descriptive-analytical method. Naser Khosrow, as an Ismaili authority and theologian, is influenced by the Ismailis in his thoughts and ideas and has translated and explained the teachings of the Holy Qur'an, Sunnah, and other thoughts in the form of Ismaili views. He considers the Holy Qur'an to have an appearance and depth and believes that one who does not know the interpretation of the Holy Qur'an and the Shari'a will go astray. Naser Khosrow considers interpretation not only in similar verses but in all verses of the Holy Qur'an and even interprets the verses of the rulings, which are about the Shari'a and the divine rules and limits, contrary to the appearance of the verses. He has exaggerated in his interpretation and has unjustly used the incorrect interpretation in the verses of Al-Ahkam in the book Vajhe Din. He presents the depth as more honorable than the appearance and considers the book and the Shari'a worthless without interpretation. Explaining the importance of interpretation and the search for hidden meanings in his works, Naser Khosrow considers human grace and honor over other beings in knowing the ‘meaning covered by the appearance of things’- which is the same as interpretation. On the other hand, Allameh Tabatabai, who is a Shiite commentator of the Twelve Imams (AS), considers the interpretation to be correct based on the Holy Qur'an and Sunnah and believes that a correct interpretation does not contradict the appearance of the verses. His interpretations are consistent with the meanings of the Holy Qur'an. He has never interpreted a verse contrary to its appearance. He argues for religious appearances and considers the method of correct interpretation to be the interpretation from the Holy Qur'an to the Holy Qur'an, which is the method of the Imams (AS). Allamah in Al-Mizan also considers interpretation in the whole of the Holy Qur'an. Despite this belief, he did not interpret the verses of Al-Ahkam (which are about 500 verses) at all in Al-Mizan and considers the place of discussion in the book of jurisprudence and not interpretation. According to Allameh, the interpretation is praiseworthy and permissible without any problems. He does not like and does not use the interpretation that is contrary to the appearance of the verses. But Naser Khosrow's Vajhe Din is full of misinterpretations and oppositions to the appearance because he sacrifices the appearance to the inside and considers only the inside. His interpretations are outside the rules of a correct interpretation since they are contrary to the appearance, which is not following Allameh's opinion.
Machine summary:
در این مقاله، ابتدا تأویل ازنظر ناصرخسرو در کتاب وجه دین و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به روش توصیفی – مقایسهای، بررسی و سپس تشابه و تفاوت نظر آنان تبیین و تحلیل شده است.
همچنین، علامه طباطبایی در کتاب شیعه در اسلام، راههای تفکّر مذهبی را که قرآن در دسترس پیروان خود قرار میدهد، سه طریق ذکر میکند: 1- ظواهر دینی (کتاب و سنت که همان قرآن، احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است)؛ 2- حجت عقلی (تفکّر و تعقّل و تدبّر در آیات آفاق و انفس)؛ 3- درک معنوی (تهذیب نفس و اخلاص در بندگی) (طباطبایی، 1385: 100).
هدف این مقاله بررسی تأویل ازنظر حکیم ناصرخسرو قبادیانی، اسماعیلی مذهب و علامه طباطبایی، مفسّر، فیلسوف و متفکر شیعی دوازده امامی در دو کتاب وجه دین و تفسیرالمیزان است، تا با رویکرد مقایسهای و به روش اسنادی توصیفیتحلیلی، مبنای تأویل هر یک از آن دو بیان شود و شباهتها و تفاوتهای نظر آنان به دست آید.
با آنکه بین این دو نفر ازنظر مبانی و ارکان فکری تفاوتهایی وجود دارد، این دستهبندی در کتاب ناصرخسرو بدین صورت است: 1- نمونههای تأویلات وجه دین مطابق دستۀ اول: تأویل آیات قرآن (محکم و متشابه) 1-1.
- تأویلات ناصرخسرو خلاف ظاهر و خارج از قواعد درست تأویل است؛ اما علامه یادآور میشود در تفسیر همۀ آیات قرآن، حتی یکبار برخلاف معنای ظاهری حمل نکرده و اگر در جایی تأویلی را به کار برده است، ازقبیل معانی نیست، بلکه بیان حقایق است.