Abstract:
مولفههای شکلدهنده به مکتب سلیمانی دارای ابعادی مختلف و در جهت سیر انفسی و آفاقی است که در چارچوب نحوهی برساخته شدن کنش، دانش و بینش شخصی او تجلی پیدا کرده و با استفاده از دالهای مرکزی و هویتساز توانسته مجموعهای از زنجیرههای هم ارزی و نظامی منسجم و ترقیخواه را در زیست توحیدی خود دنبال نماید. چنین مکتبی، که مبتنی بر پارادایمی توحیدی است و زیرساخت و بستر معنابخش و هویت دهنده به کنشگریهای شهید سلیمانی بر پایه مضامین فرهنگی و ایدئولوژیک بنا شده است. طبیعتا مجموعه اجزا و عناصر موجود در این پارادیم که قرار است در این مکتب نقشآفرینی نماید و در راستای اهداف بلند آن گام بردارد لازم است با نظاموارههای ارزشی، بینشی و کنشی موجود در شخصیت شهید هماهنگ و همراه باشد. رسانه به عنوان یکی از این ابزارها تلقی میشود که گسترش این اندیشه در قالبها و مضامین مختلف از مجرای آن صورت میگیرد و در مقام تسری بخش گزارههای مکتب در گستره ژئومدیا برای ایجاد قطبهای جریان رسانهای همسو و ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک میتواند عمل نماید. مقاله حاضر ضمن بررسی مولفههای برجسته گفتمانی مکتب سلیمانی درصدد است با رویکرد توصیفی و تحلیلی به این پرسش پاسخ دهد که رسانه طراز مکتب سلیمانی دارای چه مولفهها یا دالهای مرکزی و گفتمانی است و در اعمال قدرت گفتمان این مکتب چه نقش یا نقشهایی میتواند ایفا نماید. یافتهها نشان میدهد رسانه طراز مکتب سلیمانی رسانهای به لحاظ هنجاری، دارای جهان بینی توحید محور، با دارابودن بودن مسئولیت اجتماعی در برابر مردم، ولایتافزا، قدرت گفتمانی فراحوزهای، استعمارستیز و حامی مستضعفان میباشد.
The components that shape the Soleimani school have different dimensions and in the direction of psychic and horizon, which is manifested in the framework of how his personal action, knowledge and insight are constructed, and by using central core and identity-building, he has been able to create a coherent set of equivalence and regular chains. And follow the progressive in his monotheistic life. Such a school, which is based on a monotheistic paradigm and is a meaningful infrastructure and context for the activities of Martyr Soleimani, is based on cultural and ideological themes. Naturally, the set of components and elements in this paradigm that is supposed to play a role in this school and take steps towards its lofty goals, it is necessary to be in harmony with the value, insight and action systems in the personality of the martyr. The media is considered as one of the tools through which this idea is spread in various forms and themes and can act as an extension of school propositions in the field of geomedia to create poles of cohesive, geopolitical and geostrategic media. The present article, while examining the salient components of the Soleimani school's discourse, seeks to answer with a descriptive and analytical approach the question of what components or central and discourse idiots are in the style of the Soleimani school's and what role or roles it can play in exercising the school's discourse power. Findings show that the Soleimani school-style media has a normatively monotheistic worldview, with social responsibility towards the people, add to Velayat, trans-sectoral discourse power, anti-colonialism and support for the oppressed.
Machine summary:
» 2 برای گسترش مؤلفهها و نشر آموزههای درونی مكتب شهید سلیمانی كه برگرفته از گفتمان اسلام و انقلاب است باید رسانهها ابعاد این مكتب را تبیین كنند و به افكار عمومی همه آزادیخواهان و استكبارستیزان جهانی بشناسانند.
همانطور که در بیان رهبر معظم انقلاب و در بیانیه شهادت او آمد شهید حاج قاسم سلیمانی پیرو مکتب امام خمینی بود و از این نظر هر آنچه در تعلیماتی دینی و سیاسی، اجتماعی آمده بود در وجود و رفتار این شهید تجلی داشت.
در چنین مواردی باید رسانه طراز مکتب سلیمانی به تعبیر مقام معظم رهبری، سوء ظن به جریان رسانهای دشمن را به عنوان یک اصل اساسی برای خنثی سازی و مهندسی معکوس شگردهای آنان مورد ملاحظه قرار داد.
رسالت رسانه طراز مکتب شهید سلیمانی باید برگرفته و ماخوذ از این رویه جهادی ایشان در میدان نبرد باشد که گروه انحرافی داعش را که با ریشهیابی از امپریالیسم سیاسی استعمار و با نام اسلام و حکومت اسلامی درصدد بدنام کردن جهان بینی اسلامی و ایدئولوژیک محمد عینیزاده (موحد) و سیدرضا مودب، «نظامسازی در نگاه تفسیری آیتالله خامنهای(مد ظله)»، مطالعات قرآن و حدیث، س 11، ش 1 (پیاپی)، پاییز و زمستان 1396.
» 1 بنابراین رسانه طراز مکتب باید همانند شهید که به انحای مختلف درصدد تقویت این ساخت درونی نظام بوده است، و درصدد استحکام هر چه بیشتر از طریق کارکردهای رسانهای خود برآیند.