Abstract:
این پژوهش با هدف ارائه الگوی راهبردهای حمایت از مصرف کالای ایرانی در رسانه ملی اجرا شده است. روش تحقیق کیفی و مبتنیبر نظریهپردازی دادهبنیاد است. ﺑـﺮای ﮔـﺮدآوری اﻃﻼﻋـﺎت از مصاحبههای ﻧﻴﻤﻪﺳﺎﺧﺘﺎر ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. نمونهگیری، به روش هدفمند انجام شده که بر مبنای آن 15 مصاحبه با صاحبنظران رسانهای و ارتباطاتی صورت گرفت. یافتهها نشان داد با توجه به کارکرد آموزشی ، نظارتی، سرگرمی ،نوگرایی و توسعه ، بحران زدایی و تبلیغی جهار راهبرد اقتصادی ، فرهنگی، مدیریتی و سیاسی شناسایی گردید. شرایط مداخله گر مؤثر بر حمایت از مصرف کالای داخلی در رسانه ملی شامل چهار مقوله آسیبهای ارتباطی ،آسیبهای اجتماعی ،آسیبهای ساختاری و آسیبهای اخلاقی گردید . برای شرایط زمینهای مؤثر بر حمایت مصرف کالای داخلی در رسانه ملی چهار مقوله تقویت سرمایه ارتباطی ، سرمایه ساختاری ، سرمایه شناختی و سرمایه معنوی شناسایی گردید.در رابطه با شرایط علی مؤثر بر مؤثر بر حمایت از مصرف کالای داخلی در رسانه ملی سه مقوله رسانه اجتماع گرا،فرهنگ مدارو اخلاق مدار مشخص گردید و در نهایت پیامد بکار گیری راهبردهای رسانه ملی ،دستیابی به یک رسانهایی هستیم که حافظ منافع ملی و کرامت انسانی میباشد.
The purpose of this study was to present a model of strategies to support the consumption of Iranian goods in the national media. The research method is qualitative and is based on data theorizing. Baseline interviews were conducted to collect evidence. Purposive sampling was used to conduct 15 interviews with media and communication experts. The findings showed that with regard to educational, supervisory, entertainment, modernization and developmental functions, de-escalation and propaganda were identified through economic, cultural, managerial and political strategies. The intervening conditions affecting the protection of domestic media consumption in the national media included four categories of communication damages, social damages, structural damages, and ethical damages. Four categories of communication capital, structural capital, cognitive capital, and intellectual capital were identified for contextual contexts affecting domestic media consumption. The socialist, ethical culture of tolerance has been identified and, ultimately, the result of applying national media strategies, we are achieving a media that safeguards national interests and human dignity.
Machine summary:
ایـن مسأله به ویژه درباره تلویزیون که ملازم همیشگی زندگی خانوادگی اسـت مصـداق دارد رسانههای جمعی بهویژه رسانه ملی میتوانند درصورت بندی و معرفی سبک زندگی مرجح با معیارهای دینی، معرفی الگوی بهینه در مصرف، شاخصهای کیفیت کالاها و خدمات تولیدی با استانداردهای جهانی، شناسایی و برجسته سازی موانع فرهنگی در این خصوص، پیوند دادن مصرف کالای داخلی به هویت ملی، تبلیغ بی طرف کالاهای تولید داخل، فضاسازی برای ترجیح کالای ایرانی در گفتمان فرهنگی و مصرفی غالب، ترغیب مصرف کنندگان به خرید کالای ایرانی، خنثی سازی تبلیغات تجاری خارجی، هدایت مخاطبان به انتخاب کالاهای با کیفیت، افشای اقدامات فریب کارانه و...
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول شماره (4) کدگذاری باز، محوری و گزینشی کارکرد نوگرایی و توسعه همانطور که جدول(4) نشان میدهد پیرامون کارکرد نوگرایی و توسعه رسانه ملی سه مقوله عمده«فرهنگی»،«مدیریتی»،«اقتصادی» و «سیاسی» استنتاج شده است راهبرد فرهنگی شامل بازنمایی الگوها و تجربههای موفق ، دانش محوری و بازنمایی تولیدات بومی میشود.
)جدول(8) کدگذاری باز، محوری و گزینشی شرایط زمینه ای مؤثر بر حمایت از مصرف کالای داخلی در رسانه ملی همانطور که جدول(8) نشان میشود شرایط زمینهای مؤثر بر حمایت از مصرف کالای داخلی در رسانه ملی چهار مقوله به این شرح استنتاج شده است :«تقویت سرمایه ارتباطی» که شامل توجه به نيازها و ارزشهاي اجتماعي و امكانات موجود ایجاد رابطه دو طرفه اثر بخش بین مردم و دولت ،تشریح فعالیتهای دولت و سازمانهای مرتبط میشود.