Abstract:
هدف: هدف از این تحقیق تحلیل نقش رنگ تبلیغات و علائم راهنمای محیطی بر رفتار بازیکنان شطرنج در سیمولتانه شطرنج بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بود که دادههای آن به روش میدانی جمع آوری شد، جامعه تحقیق عبارت بودند از 700 نفر بازیکن شرکت کننده در بزرگترین مسابقه سیمولتانه تاریخ کشور در تبریز بود و حجم نمونه بنابر جدول مورگان-کرجسای برابر با 248 نفر تعیین شد که به دلیل پیشگیری از اثر افت آزمودنی در تحقیق تعداد 300 پرسشنامه توزیع گردید. روایی صوری پرسشنامه محققساخته که با اقتباس از پرسشنامه ولز و ویلیامز (1383) تهیه شده بود، توسط اساتید مدیریت ورزشی و شطرنج تایید و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ در مطالعه مقدماتی 783/ 0 محاسبه گردید که گویای پایایی مناسب ابزار بود. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد تمام رنگها اعم از رنگهای سرد و رنگهای گرم بر توجه بازیکنان اثر دارند. نتایج کلی تحقیق حاضر نشانگر اثر رنگهای مختلف بر متغیرهای «توجه و آگاهی»، «ایجاد علاقه»، «ایجاد اشتیاق» و «اقدام و عمل» بود. نتیجهگیری: برای امکان جلب توجه، علاقه، اشتیاق و نهایتا اقدام به تصمیم به خرید کالای تبلیغ شده، شایسته است بازاریابان از نقش رنگهای سرد و گرم آگاهی کافی داشته باشند.
Objective: The present research surveyed the effect of advertisement color and environmental guidance marks on Tabriz simultaneous chess players Methodology: The research was descriptive-survey and data were collected on field. The instrument was an author-made questionnaire approved by professors and experts. The statistical population was all 700 players of Tabriz simultaneous chess competition and sample population was 248 according to Morgan sampling chart. The face reliability of the author-made questionnaire was approved by sport management and chess professors and the validity was 0.783 using Cronbach Alpha Coefficient test. Results: The findings showed that all of the colors including warm and cold colors had effect on player’s attention. Also, the pink, turquois, yellow, red, green, blue silver and orange colors have effect on attention, respectively. The results showed that different colors had effect on “Attention”, “Interest”, “Desire” and “Action”. Conclusion: For best performance, it should be better to pay attention of the environmental colors in chess competitions.