Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی برخی عوامل فردی و اجتماعی بازدارندهی هیجانهای پیشرفت دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. جامعه پژوهش تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 99-1398 بودند. حجم نمونه 400 تن (224 دختر و 176 پسر) بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس از بین 14 دانشکده موجود، 7 دانشکده با نامهای ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد- مدیریت و علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی، حقوق و علوم سیاسی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و کامپیوتر، و مهندسی مواد و عمران انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای کنترل تحصیلی ادراک شده پری، لادکیج، پکران و پلتییر (2001)، ارزیابی شناختی استرس تحصیلی پیکاک و لانگ (1990)، انتظار-ارزش- هزینه- سود رشید و دلفان (1398)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت، دهلم، زیمت و فارلی (1988) و هیجانهای پیشرفت پکران (2005) سود برده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشانگر نقش معنادار کنترل تحصیلی ادراک شده، ارزیابی شناختی (به غیر از مؤلفه تهدید)، هزینه- سود ادراک شده، و حمایت اجتماعی ادراک شده (به غیر از مؤلفه حمایت دوستان) در پیشبینی هیجانهای پیشرفت منفی دانشجویان بود. بر پایه یافتهها پیشنهاد میشود کادر آموزشی دانشگاهها در کنار آموزش، با شناخت و دستکاری ارزیابیهای شناختی معیوب دانشجویان و تبدیل آنها به ارزیابیهای کارآمد، طراحی محیطهای یادگیری و اجتماعی (به ویژه خانواده) حمایتکننده همراه با برقراری تعامل مثبت، آشناسازی دانشجویان با سود تحصیل همانند آموزش کارآفرینی، در سازگاری هیجانی بهتر دانشجویان و نیز کاهش هیجانهای منفی آنها نقش موثری داشته باشند.
The purpose of this study was to identify some personal and social inhibiting factors of academic emotions in graduate students. The target population included all graduate students of Shiraz University in 2019-2020 academic year.Therefor using convenience sampling , 400 subjects (224 female and 174 males),were selected among the 14 faculties including faculty of literature and humanities, economics-management and social sciences, educational sciences and psychology, law and political science, mechanical engineering, electrical and computer engineering, and materials and civil engineering . Data were collected using Perry, Ladkage, Pekran & Plethier (2001) Perceived Academic Control, Peacock & Wong (1990) Cognitive Appraisal of Academic Stress, Rashid & Delfan (2019) Expectancy-Value-Cost-Benefit Questionnaire, and Zimet, Dahlem, Zimet, & Farley (1988) Perceived Social Support, and Pekrun (2005) Achievement Emotions Questionnaire. Data were analyzed using multiple regression method. Findings show that Perceived Academic Control, Cognitive Appraisal (except for threat component), Perceived Cost-Benefit, and Perceived Social Support (except for friend support component) had significant role in predicting negative achievement emotions. Consequently, It's suggested that educational systems recognize and manipulate students' defective cognitive appraisal and turn them into effective assessments, design learning and social environments (especially family) along with establishing positive interaction, familiarize students with the advanties of education, such as entrepreneurship education, play an effective role in better emotional adjustment of students and also reducing their negative emotions.