Abstract:
هدف از این تحقیق، ارائه مدلی برای توسعه برند پوشاک ورزشی ایرانی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران بازاریابی، تولیدکنندگان پوشاک ورزشی داخلی و اساتید حوزه بازاریابی دانشگاه بودند. بدین منظور پس از مطالعه پیشینه تحقیق، مصاحبههای کیفی نیمه ساختارمند و عمیق با روش نمونهگیری هدفمند نظری انجام شد. مصاحبهها تا رسیدن به مرحله اشباع نظری و شناسایی همه عوامل ادامه یافت (12=n) . دادهها با استفاده از نرمافزار انویوو نسخه 10 تحلیل شد. در طی سه مرحله (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) 359 کد استخراج شد که با مقایسه و طبقهبندی کدهای مشابه، 221 مفهوم، 60 کد باز و 6 دسته کد محوری به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد تنوع و نوآوری در تولید محصول، برنامهریزی راهبردی، انتخاب بازار هدف، رتبهبندی پوشاک ورزشی و طراحی متناسب با نیاز بازار در توسعه عمودی و بهکارگیری فناوری روز در تولید محصولات نیز در توسعه افقی برند پوشاک ورزشی ایرانی تاثیرگذار است. در این زمینه دولت نیز میتواند با حمایتهای مالی، پرداخت تسهیلات بانکی کمبهره، وضع قوانین حمایتی، اصلاح قوانین مالیاتی و بیمهای و جلوگیری از ورود پوشاک ورزشی قاچاق به کشور به توسعه برند پوشاک ورزشی ایرانی کمک کند.
The study is to provide a model for the development of the Iranian clothing brand based on the data theory of the foundation. The statistical population was marketing managers, domestic apparel manufacturers and university marketing professors. For this purpose, after studying literature, semi-structured and in-depth qualitative interviews with Theoretical Sampling method were conducted. Interviews continued to reach the theoretical saturation stage and identifying all factors (n=12). The data were analyzed using NViVo 10 software. During the three stages (open, axial and selective coding) , 359 codes were extracted. By comparing and categorizing similar codes, 221 concepts, 60 open codes and 6 axial code categories were obtained. The results showed that variety and innovation in product production, strategic planning, target market selection, sportswear design and design in accordance with market demand for vertical development, and the use of day-to-day technology in the production of products is also influential in the horizontal development of the Iranian clothing brand. In this regard, the government can also help the development of the Iranian clothing brand by providing financial support, paying low interest rates, enforcing supportive laws, amending tax and insurance laws, and preventing the entry of sports clothing into the country.
Machine summary:
ادیب پور و همکاران (1397) در پژوهش خود دریافتند که متغیرهای اعتماد به برند، آگاهی از برند، تصویر ذهنی برند، وفاداری به برند، تناسب ادراکشده و رضایت از برند بر نگرش به توسعه همگون برند تأثیر Anselmsson and Bondesson Kim Xie Stilling Keller Pinelopi Ko Statista H&M 0.
(حقیقی و حسینزاده، 2009: 139) بنابراین افزايش ميزان رقابت بين برندها در كسب سهم بازار، افزايش Teng Sharma Hu حضور برندهاي خارجي در بازار پوشاك ورزشي كشور، واردات بیرویه و قاچاق از مبادی غیرقانونی، عدم وجود مواد اولیه متنوع و باکیفیت، هزینه بالای شبکه توزیع، شبکه فروش سازماننیافته و متفرقه، عدم وجود فروشگاههای زنجیرهای تخصصی، کاهش حاشیه سود و توان رقابتپذیری که منجر به عدم تمایل به سرمایهگذاری شده است، عرضه برندهای خارجی رسمی و غیررسمی بدون ضابطه مشخص، عدم وجود سیستمی جامع جهت شفافیت و کنترل گردش کالا در سطح تولید و توزیع، محدودیت در طراحی و نوآوری، جذابيت بازار ايران و همچنین نبود تفکر راهبردی توسعه برند در بین تولیدکنندگان پوشاک ورزشی داخلی برای ورود به بازارهای جدید از عواملی است که حيات برندهاي ورزشي كشور را به چالش كشيده و باعث كاهش سود و حتي ورشكستگي برخي تولیدکنندگان داخلي شده است.
, Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sports Science, Shahid Chamran University of ahvaz, Ahvaz, Iran Received:14 Jul. 2018 Accepted:7 Aug. 2018 The study is to provide a model for the development of the Iranian clothing brand based on the data theory of the foundation.