Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر انگیزه های فردی بر پذیرش گوشی هوشمند برای دسترسی به خدمات ورزشی است. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود و دادهها به روش میدانی جمع آوری گردید. نمونه آماری را 523 نفر از دانشجویان کارشناسی علوم ورزشی دانشگاه های آزاد استان خوزستان تشکیل میدادند که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها، از پرسشنامه «انگیزه های فردی استفاده از گوشی هوشمند» کانگ (2015) و کانگ و همکاران (2015) استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد- این ضریب 9/ 0 برآورد گردید. یافتهها نشان داد 4/ 47 درصد دانشجویان بیشتر از 5 بار در روز از گوشی هوشمند برای دریافت خدمات ورزشی استفاده می کنند. بیشترین استفاده دانشجویان مربوط به شبکه های اجتماعی بود. ضریب اثر انگیزه های فردی بر قصد استفاده (392/ 0) و قصد استفاده بر استفاده واقعی (192/ 0) و مقدار تی ولیو هر دو عامل بالاتر از 96/ 1 بود که نشان دهنده تاثیر انگیزه های فردی بر قصد استفاده و قصد استفاده بر استفاده واقعی از گوشی هوشمند برای دسترسی به خدمات ورزشی است. بالاترین ضریب اثر مربوط به انگیزه کنجکاوی (83/ 0) و کمترین ضریب اثر مربوط به انگیزه اطلاعاتی (44/ 0) بود. سازمان های ورزشی می توانند با ارائه خدمات مطابق با نیاز مصرف کننده و تدوین استراتژی صحیح بازاریابی به ویژه تحریک حس کنجکاوی مصرف کننده عوامل انگیزشی را در جهت استفاده از خدمات ورزشی از طریق گوشی هوشمند تقویت نمایند.
The study is to investigate the effect of individual motivations on smartphone acceptance for Accessing to sports services. The research method was descriptive-surveying and was performed on 523 undergraduate students of sport sciences of Khuzestan Azad Universities that were selected randomly. To collect the data, we used personal motivation of using smart phone of Kang (2015) and Kang et al (2015). The questionnaire reliability and validity were confirmed using confirmatory factor analysis and calculating Cronbach’s alpha coefficient respectively. Its Cronbach’s alpha coefficient was 0/9. Findings showed that 47/4% of students use smart phones more than 5 times daily to receive sports services. They most commonly use smart phones in social networks. The coefficient of individual motivators’ effect on intention to use (0/392) and intention to use in actual use (0/192) as well as t-value of both factors was higher than 1/96, which indicates the effect of individual motivations on intention to use and intent to use in actual use of sports services through smart phones. The highest and the lowest coefficients were seen in curiosity motivation (0/83) and intelligence motivation (0/44) respectively. Sports organizations can enhance other motivational factors to use sports services through smart phones by providing services in accordance with consumers’ needs and formulating an appropriate marketing strategy, in particular stimulating consumer’s sense of curiosity through advertising.
Machine summary:
com دانشيار، دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه شهيد چمران اهواز، اهواز، ايران دانشيار، گروه تربيت بدني، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامي، شوشتر، ايران (392/0) و قصد استفاده بر استفاده واقعي(192/0) و مقدار تي وليو هر دو عامل بالاتر از 96/1 بود كه نشان دهنده تأثير انگيزه هاي فردي بر قصد استفاده و قصد استفاده بر استفاده واقعي از گوشي هوشمند براي دسترسي به خدمات ورزشي است.
كانگ (2015) نيز در بررسي خود نشان داد انگيزه ه 4 s"/>s"/>(شامل 5 p"/>p"/>، 6 c"/>c"/>، 7 n"/>n"/> 8 t"/>t"/>)، انگيزه هاي 9 l"/>l"/> و انگيزه 10 s"/>s"/> در استفاده از گوشي هو Wilki Deky & Ryan Motivation Scale for Sport Online Consumption Intrinsic motivations Fanship Economic Information Entertainment Social Diversion motivations در زمينه ورزش تأثير گذارند و انگيزه هاي دروني پيش بيني كننده قويتري هستند.
لذا از آنجا كه تاكنون در كشور پژوهشي در زمينه بررسي انگيزه مصرف كننده ورزش براي استفاده از فناوري انجام نشده است، تحقيق حاضر در نظر دارد تأثير انگيزه هاي فردي بر پذيرش گوشي هوشمند براي دسترسي به خدمات ورزشي را مورد بررسي قرار دهد.
اين مغايرت احتمالا مي تواند به تفاوت فرهنگي در جوامع آماري مورد بررسي و همچنين تمركز تحقيق كانگ و همكاران(2015) بر اپليكيشن هاي ورزشي مرتبط همچنين، بر اساس نتايج تحقيق که انگيزه گذر زمان و انگيزه اجتماعي به ترتيب ضريب اثر 72/0 و 66/0 را نشان دادند و با توجه به مقدار تي وليو اين عوامل كه بالاتر از 96/1 بود، مي توان گفت اين دو انگيزه نيز تأثير مهمي در قصد استفاده از گوشي هوشمند براي دريافت خدمات ورزشي دارند.