Abstract:
این مطالعه با هدف تبیین تغییرات متغیر هویت اجتماعی جوانان توسط شبکههای اجتماعی مجازی انجام شد. چارچوب نظری با استفاده از نظریه «کاشت»، نظریه گیدنز و نظریه «جامعه شبکهای» کاستلز تدوین شد و دادهها با روش پیمایشی و با بهرهگیری از یک پرسشنامه محققساخته از 384 نفر از جوانان 18 تا 35 ساله شهر تهران گردآوری شد. نمونهگیری از طریق فرمول کوکران و به شیوه خوشهای چندمرحلهای صورت گرفت.
نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد که 5/15 درصد از تغییرات هویت اجتماعی جوانان توسط شبکههای اجتماعی مجازی تبیین میشود که میزان قابل توجهی است. از طرفی، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توئیتر و فیسبوک، علیرغم گسترش در میان کاربران توان تبیین متغیر هویت اجتماعی را نداشتند و بیشترین میزان تبیینکنندگی متعلق به میزان استفاده از یوتیوپ با 295/ 0 بود که کل تاثیرات این متغیر شامل رابطه مستقیم و غیرمستقیم بود. دومین شبکه اجتماعی تاثیرگذار در تبیین این متغیر نیز سروش بود که برعکس توئیتر، تاثیر معکوس در تبیین هویت اجتماعی جوانان داشت.
The study is to explain the changes in the social identity of young people through virtual social networks. The research was conducted in the theoretical framework of cultivation theory, Giddens theory and Castells network community theory. The data was collected through survey from 384 young people aged 18 to 35 using researcher-made questionnaire. Sampling was done using Cochran’s formula and multi-stage cluster method. The results of regression analysis and path analysis showed that the virtual social networks predict 15/5% of changes in youth social identity. On the other hand, despite the spread among users, the use of Twitter and Facebook social networks, did not explain the social identity variable. The use of YouTube with a value of 0/295 had the highest explanatory rate, which included a direct and indirect relationship. The second influential social network in explaining this variable was Soroush, which had the opposite effect in explaining the social identity of young people, unlike Twitter.
Machine summary:
جدول 5: تحلیل رگرسیون چندمتغیره؛ متغیرهای مستقل و هویت اجتماعی جوانان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نشان میدهد که متغیرهای مشارکت و فعال بودن در فضای مجازی، میزان استفاده از فضای مجازی، استفاده از شبکههای اجتماعیِ یوتیوپ، سروش و ایتا به طور مستقیم توان پیشبینی و تبیین متغیر وابسته را دارند.
روابط غیرمستقیم عبارت اند از: میزان استفاده از یوتیوپ با واسطه نگرش کابران به محتوای شبکههای اجتماعی مجازی و میزان هدفمندی و میزان مشارکت کاربران توانایی تبیین متغیر هویت اجتماعی جوانان را داشت که برابر با 003/0 بود.
نتایج حاصل از این رابطه با رابطه شبکه مجازی یوتیوپ همانند میباشد و نبود تناسب در ویژگیهای گستردگی، محتوای تولید شده و میزان مشارکت در شبکههای مجازی، میزان تاثیرگذاری و تبیین متغیر هویت اجتماعی را تحت تاثیر قرار نمیدهد.
مدت زمان عضویت در فضای مجازی با واسطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توان تبیین متغیر هویت اجتماعی جوانان را داشت که برابر با 037/0 بود.
مدت زمان عضویت در فضای مجازی با واسطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مشارکت در شبکههای اجتماعیِ مجازی توان تبیین متغیر هویت اجتماعی جوانان را داشت که برابر با 007/0 بود.
, Assistant Professor, Social Sciences Department, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran Received:18 Apr. 2020 Accepted:20 Jun. 2020 The study is to explain the changes in the social identity of young people through virtual social networks.