Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر همگامسازی صنعت ورزش ایران با شیوع ویروس کوید-19 طراحی و اجرا شد. روش پژوهش آمیخته بود که بهصورت کیفی و کمّی انجام شد. نمونههای پژوهش حاضر برخی مدیران کارگاههای تولیدی ورزشی، مدیران کسبوکارهای ورزشی و برخی خبرگان دانشگاهی آگاه از موضوع پژوهش بودند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامة پژوهشگرساخته بود. روایی و پایایی این ابزار با توجه به روشهای رایج بررسی و تایید شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روشهای کدگذاری در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمّی استفاده شد. همة روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش در نرمافزارهای اس. پی. اس. اس. و پی. ال. اس. انجام شد. نتایج نشان داد که برای همگامسازی صنعت ورزش ایران با شیوع ویروس کوید-19 توجه به عوامل فنی، مدیریتی، حمایتی و فروش مهم است. همچنین عوامل فنی مهمترین عامل همگامسازی صنعت ورزش ایران با شیوع ویروس کوید-19 هستند.
The aim of this study is to investigate and implement the factors affecting the synchronization of Iran's sports industry with the prevalence of Covid -19 virus. The present research method was mixed and implemented qualitatively-quantitatively. In order to investigate the research, the opinions of some managers of the present research samples included some managers of sports production workshops, managers of sports businesses, as well as some university experts who were aware of the research topic. The data collection tool was an interview and a researcher-made questionnaire. The validity and reliability of this tool were examined and confirmed according to the common methods. In order to analyze the research data, coding methods in the qualitative part and structural equation method in the quantitative part were used. All the data analysis process of the present study was performed in SPSS and PLS software. The results of the present study showed that in order to synchronize the Iranian sports industry with the prevalence of Covid -19 virus, it is important to pay attention to technical, managerial, supportive and sales factors. The results showed that technical factors are the most important factor in synchronizing the Iranian sports industry with the prevalence of Covid -19 virus.
Machine summary:
استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی، واحد ملکان، دانشگاه آزاد اسلامی، ملکان، ایران تاریخ دریافت: 23/01/1399 تاریخ پذیرش: 13/03/1399 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر همگامسازی صنعت ورزش ایران با شیوع ویروس کوید-19 طراحی و اجرا شد.
نتایج نشان داد که برای همگامسازی صنعت ورزش ایران با شیوع ویروس کوید-19 توجه به عوامل فنی، مدیریتی، حمایتی و فروش مهم است.
از طرفی رسانهها و فضای مجازی سبب بهبو Meier, Tan, Lim & Chung Syahrozi, Kusumaningrum & Pradana Kim Wang & Fang Kokolakakis & Gratton صنعت ورزش شدهاند.
آنان بیان کردند که Zhang, Kim, Mastromartino, Qian & Nauright McNiff Wu & Chen Li Mathur & Dabas Hu, Chen & Tzeng عاملی درگیر با سایر حوزههای پایداری صنعت ورزش هستند.
انتظار نمیرود تمامی بخش Thomas & Potts Boukas & Ziakas Humphreys Roberts COVID-19 Xu ورزش بهواسطة تغییرات در برنامهها و اهداف خود، از شکلگیری ضررهای مالی گسترده جلوگیری کنند، اما میتوان بخشهایی از صنعت ورزش را با برنامهریزی مناسب و خلاقانه احیا کرد.
جدول 3- خلاصه نتایج آماری مدل پژوهش Table 3 - Summary of Statistical Results of the Research Model {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج پژوهش نشان داد که تمامی عوامل شناساییشده دارای میزان تی معناداری هستند که این امر نشاندهندة نقش آنان در همگامسازی صنعت ورزش ایران با شیوع ویروس کروناست.
این موضوع سبب شده است از صنعت ورزش ایران بهعنوان یک موضوع کلیدی، در تصمیمگیریهای حمایتی در طی دوران شیوع ویروس کوید-19 غفلت شود.
یافتهها نشان داد برای همگامسازی صنعت ورزش ایران با شیوع ویروس کوید-19 عوامل حمایتی، فنی، مدیریتی و فروش نقش مهمی دارند.