Abstract:
مقام معظم رهبری فلسفه را فقه اکبر دانسته و با تااکید برهمراهی فلسفه و شریعت» آن را
مهمترین ابزار برای دفاع از دین و پاسخ به شبهات معرفی کردهاند. ایشان فلسفه اسلامی بهویژه
قرائت صدرایی آن را عاملی مهم در تحقق و پیشرفت تمدن اسلامی میدانند و معتقدند این
معارف باید در ایران به عنوان امالقرای فلسفه جهان تبیین و در قالبهای مختلف به محافل
بینالمللی عرضه شود. پرداختن به امتدادهای سیاسی اجتماعی حکمت. پاسخ به نیازهای
بشر مدرن بر اساس منظومه فکری حکمای مسلمان پرداختن به فلسفههای تطبیقی و ترییت
محققان توانمند. از تا کیدات ایشان در راستای بسط گفتمان فلسفه اسلامی و تقویت تمدن
اسلامی است. رهبر معظم انقلاب فلسفه رانه مانعی بر سر راه معنویت» بلکه عامل تقویت آن
شمرده و حکمت متعالیه را بهترین نظام فلسفی معنویت ساز دانستهاند.
The Supreme Leader of Iran has regarded Islamic Philosophy as al-Fiqh
the Great highlighting that philosophy is compatible with Shari’ah and
that it is the most significant means to defend faith and to answer
religious doubts. He is of the view that Islamic philosophy particularly
Sadraian account is the most efficient factor for the realization and
progress of Islamic civilization and that such a discipline is to be
explained in Iran, the cradle of Islamic philosophy, and then to be
presented to the world internationally and in different frames. From
among his highlighted points in the course of the promotion of Islamic
philosophy discourse and enrichment of the Islamic civilization are:
dealing with political and social dimensions and comparative philosophy,
training competent researcher, and meeting the needs of modern man as
per the intellectual system of Muslim theosophists. His Holiness has
stipulated that not only philosophy is not an obstacle to spirituality, but
also is a good source of its enrichment and that transcendent theosophy is
the best spiritualizing system of philosophy.