Abstract:
مقدمه
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین شیوه های فرزندپروری، سبک های دلبستگی و جمع گرایی روانشناختی و فرهنگی در بین دانشجویان می باشد.
روش
روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. بدین منظور تعداد ۲۵۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر (۱۳۳ دختر، ۱۱۷ پسر) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس جهت انجام پژوهش شرکت کردند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور AAQ، مقیاس ادراک از شیوه فرزندپروری PSQ و آزمون جمع گرایی جکسون و همکاران است.
نتایج
تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از آزمون آماری مجذور کای و تحلیل واریانس یکراهه نشان داد بیش از ۳۳ درصد از آزمودنی ها شیوه فرزندپروری خود را مستبدانه گزارش کردند. همچنین، بین سبک های دلبستگی و شیوه های فرزندپروری رابطه معنی داری وجود دارد به طوری که نزدیک به ۵۰درصد آزمودنی ها با شیوه فرزندپروری مقتدرانه، دارای سبک دلبستگی ایمن بودند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که میزان جمع گرایی روانشناختی دانشجویان با شیوه فرزندپروری مقتدرانه و سبک دلبستگی ایمن به طور معنی داری بالاتر از دانشجویان دیگر میباشد. در نهایت بین میزان جمع گرایی روانشناختی دختران و پسران تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
Introduction
The purpose of this study is to study the relationship between parenting styles and psychological and cultural attachments and collectivism among students.
Method
The descriptive research method is of a correlation type. For this purpose، 250 students (133 female and 117 male students) were selected based on a Convenience Sampling. The instrumentation for data collection includes Adult Attachment Questionnaire of Hazan and Shaver، the Parenting Style Questionnaire and Collectivism Scale of Jackson et al. the data was analyzed using statistical Chi Squared Test and ANOVA.
Results
This analysis showed that more than 33 percent of the respondents reported their parenting style to be authoritarian. Moreover، there is a significant relation between attachment styles and parenting methods، so that about 50% of the respondents with authoritative parenting enjoyed a safe attachment style.
Conclusion
The results also revealed that the psychological collectivism of students with authoritative parenting methods and safe attachment style had a higher frequency compared to other categories of students. Finally، there was no significant difference in the psychological collectivism between male students and female students.
Machine summary:
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میزان جمع گرایی روانشناختی دانشجویان با شیوه فرزندپروری مقتدرانه و سبک دلبستگی ایمن به طور معنی داری بالاتر از دانشجویان دیگر میباشد.
Conclusion: The results also revealed that the psychological collectivism of students with authoritative parenting methods and safe attachment style had a higher frequency compared to other categories of students.
Keywords: Parenting Styles, Attachment Styles, Psychological and Cultural Collectivism مقدمه تأثیر والدین بر اجتماعی شدن فرزندان به عنوان اساس جریان اصلی نظریه های روانشناختی در نظر گرفته .
به عبارت دیگر این پژوهش بر آن است نشان دهد آیا میزان جمع گرایی دانشجویان ایرانی در سبک۔ های دلبستگی و شیوه های فرزندپروری ادراک شده از سوی آنان تفاوت وجود دارد؟ روش روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد.
جامعه آماری کلیه دانشجویان دوره کارشناسی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی ۹۰-۱۳۸۹ دانشگاه شهید بهشتی می باشد که از بین آنان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس وجود حداقل ۱۰ نفر در هر یک از سطوح متغیرها (هومن، ۱۳۸۰) تعداد ۲۵۰ دانشجوی دختر و پسر از دانشکده های مختلف جهت انجام پژوهش شرکت کردند.
Hazan,C &Shaver,P -- Adult Attachment Questionnaire 3- Self -assessment 4- Parenting styles questionnaire این پرسشنامه توسط نقاشان و بر اساس کارهای شفر (۱۹۹۰، به نقل از حیدری و همکاران، ۱۳۸۸) تهیه شده و دارای ۷۷ ماده است، این پرسشنامه ابعاد کنترل آزادی و محبت - طرد را در روابط خانوادگی و در روابط والد و فرزند و از زاویه نگرش آزمودنی ها مورد سنجش قرار می دهد.