Abstract:
مقدمه:
محققان علوم انسانی به ویژه روانشناسی صنعتی و سازمانی از مدتها پیش به اهمیت عدالت سازمانی به عنوان پایه ای اساسی و ضروری در اثربخشی فرآیندهای سازمانی و رضایت شغلی افراد پی برده اند. در این پژوهش رابطه عدالت سازمانی و مولفه های آن (عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی) با رضایت شغلی معلمان مدارس عادی، استثنایی و تیزهوشان بررسی شد.
روش
پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. به این منظور، ۳۰۰ نفر از معلمان مرد و زن مدارس راهنمایی عادی، استثنایی و تیزهوشان شهرستان کرج به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه محقق ساخته عدالت سازمانی و رضایت شغلی (مینایی و ویسمه، ۱۳۸۰) پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیری و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که بین متغیرهای عدالت سازمانی و رضایت شغلی در میان معلمان زن و مرد مدارس عادی، استثنایی و استعدادهای درخشان رابطه معنی دار وجود دارد (۰۱/۰>p). همچنین، نتایج حاکی از آن بود که بین میزان ادراک عدالت سازمانی معلمان مدارس عادی، استثنایی و تیزهوشان تفاوت معنی دار وجود ندارد.
نتیجه گیری
رعایت عدالت سازمانی در میان کارکنان سازمانها از جمله معلمان نقش مهمی در افزایش رضایت شغلی آنان دارد.
Introduction
Human science researchers specially industrial organizational experts have noticed the importance of organizational justice as a substantive and essential foundation for proficiency of organizational processes and job satisfaction of staff. It is claimed that justice is a first factor of healthiness of social institutes.
Aim
in this research the relationship between organizational justice and its components including distributive, procedural, and interactive justice, with job satisfaction among teachers working in general, special and gifted education systems was studied.
Methodology
300 male and female teachers in general, special and gifted guidance schools in karaj were selected according to convenience sampling and answered to researcher- made organizational justice and job satisfaction questionnaires (Minaee and Vismeh, 2000). In order to analyze data, t test, variance analysis, regression and Pearson correlation were used.
Result
Findings of this research showed significant relationship between organizational justice and job satisfaction in teachers working in general, special and gifted schools (P<0/01). Results did not reveal significant differences in teacher's perceptions of organizational justice in general, special and gifted schools.
Conclusion
considering organizational justice among staff of organizations specially teachers play an important role in increasing job satisfaction.
Machine summary:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که بين متغيرهاي عدالت سازماني و رضايت شغلي در ميـان معلمان زن و مرد مدارس عـادي ، اسـتثنايي و اسـتعدادهاي درخـشان رابطـه معنـي دار وجـود دارد (٠٠١>p).
Keywords: Organizational Justice, Job satisfaction, Teachers, general, special and gifted schools مقدمه عدالت سازماني به عنوان پايه اساسي اثربخشي فرآيندهاي سازماني و رضايت شغلي کارکنان در نظر گرفته مي شود (راولس ٣، ١٩٧١).
پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهند که عدالت سازماني پيش بينـي کننـده بـسياري از متغيرهـاي سـازماني اسـت کـه از مهمترين آنها مي توان به رضايت شغلي کارکنان اشاره کرد (يعقوبي و سقاييان نژاد اصفهاني ، ١٣٨٨) .
يافته هاي پژوهش يعقوبي و سقاييان نژاد اصفهاني (١٣٨٨) با هدف بررسي رابطه عـدالت سـازماني و رضـايت شـغلي و تعهـد سازماني در بين کارکنان بيمارستان هاي منتخب دانشگاه هاي علوم پزشکي اصفهان نشان مـي دهـد که بين عدالت سازماني و تعهد سازماني و رضايت شغلي رابطه معني دار وجـود دارد.
يافته هاي پژوهش نشان داد تفاوتي در ميزان ادراک عدالت سازماني بين معلمان مدارس عادي ، استثنايي و استعدادهاي درخشان وجود ندارد.
با توجه بـه وجـود تفـاوت 16 Sutton & Huberty 17 Raschec & Kanner معني دار رضايت شغلي در معلمان مدارس استثنايي ، عـادي و تيزهوشـان پيـشنهاد مـي شـود متغيـر رضايت شغلي معلمان در اين سه گروه در پژوهش هاي آتي نيز مورد بررسي قرار گيرد تا با صـراحت بيشتري از وجود تفاوت در رضايت شغلي معلمان سخن گفته شود.