Abstract:
مقدمه:
این پژوهش به منظور اثربخشی آموزش گروهی مصون سازی در مقابل استرس (SIT) بر خودکارآمدی اجتماعی و اضطراب اجتماعی افراد معتاد انجام پذیرفته است.
روش
پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. برای نمونه گیری از میان ۵۴ نفر از افراد معتادی که در کلاسهای Na اداره بهزیستی شرکت می کردند با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی و اضطراب اجتماعی ۳۰ نفر که خودکارآمدی اجتماعی پایین و اضطراب اجتماعی بالا داشتند، به طور تصادفی انتخاب و به طور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی ۱۰ جلسه، هفته ای یک جلسه، فنون SIT را آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از آموزش، مجددا خودکارآمدی اجتماعی و اضطراب اجتماعی هر دو گروه مورد اندازه گیری قرار گرفت.
یافته ها
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل کوواریانس یک طرفه (آنکوا) استفاده شد. نتایج آنکوا نشان داد، F به دست آمده هم در خودکارآمدی اجتماعی (۰۵/۰≥p، ۲۷، df=۹۳/۸۳F=) و هم در اضطراب اجتماعی (۰۵/۰≥p، ۲۷، df= ۹۷/۱۱۹F=) معنی دار می باشد. به عبارت دیگر، SIT موجب افزایش خودکارآمدی اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی افراد معتاد شده است.
نتیجه گیری
این مطالعه، اهمیت روش SIT را در افزایش خودکارآمدی اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی افراد معتاد نشان می دهد. یافته های این پژوهش با یافته های سایر پژوهشها همگرایی دارد. همه تحقیقات مبین این واقعیت هستند که با آموزش SIT می توان موجبات خودکارآمدی اجتماعی بالا و اضطراب اجتماعی پایین افراد معتاد را فراهم ساخت.
Introduction
The aim of this research was to study the effectiveness of group stress inoculation training (SIT) on social self- efficacy and social anxiety of addicted people (Na). The research is semi experimental with pretest-posttest design.
Method
Among the 54 addicted people who had referred to the Na classes of Behzizty institute, 30 persons with low social self - efficacy and high social anxiety were selected and were randomly assigned to experimental and control groups (15 persons in each group). Experimental group received 10 sessions of SIT techniques (a session weekly) and control group did not receive any training. After the training, social self- efficacy and social anxiety of the experimental group were measured again.
Result
Analysis of one way covariance method (ANCOVA) showed significant differences in both social self- efficacy (F=83.93, df=27, P<0.05) and social anxiety (F=119.97, df=27, P<0.05) between experimental and control groups. On the other word, SIT training increased social self- efficacy and decreased social anxiety in addicted people (Na).
Conclusion
Results of present study indicate the importance of SIT on increasing social self- efficacy and decreasing social anxiety. Results of this research convergence with other research and encourage providing SIT can help addicted people to quit their addiction.
Machine summary:
نتيجه تحقيق آنهـا بعـد از ١٢ جلـسه آمـوزش مصون سازي در مقابل با استرس نشان داد، افراد گروه آزمايش در مقايسه با افراد گروه کنترل نسبت به خود ادراک و نگرش مثبت تري پيدا کردند، روابط اجتماعي آنها بهتر شد و سعي کردند خودشان را در موقعيت هاي اجتماعي مختلف قرار دهند و در اين موقعيت ها نقش مؤثري داشته باشـند.
٣- بسته آموزشي مصون سازي در مقابله با استرس : اين بسته آموزشـي بـر اسـاس نظريه مايکن بام توسط مهرآبادي (١٣٨٩) با فنون مهارت حل مسئله ، آموزش تنش زدايي عضلاني ، خودتقويتي و خودکنترلي ، خودگويي هاي مثبت ، ارتباط مؤثر و ابراز وجود منطقي تهيه گرديد و روايي محتوايي آن توسط سه نفر از اساتيد گروه روان شناسي دانشگاه پيام نور مورد تاييد قرار گرفت .
اين يافته نشان مي دهد، آمـوزش مصون سازي در مقابل استرس موجب افزايش خودکارآمدي اجتماعي گروه آزمايشي شده است .
به عبارت ديگر، آموزش گروهي مصون سازي در مقابل استرس موجب افزايش خودکارآمدي اجتماعي گروه آزمايشي شده است .
اين يافته نشان مي دهد آموزش مـصون سـازي در مقابل استرس موجب کاهش اضطراب اجتماعي گروه آزمايشي شده است .
به عبارت ديگر، آموزش گروهي مصون سازي در مقابل استرس موجب کاهش اضطراب اجتماعي گروه آزمايشي شده است .
Evaluation of an stress inoculation training in the self-efficacy of anxiety disorders and phobias.
Evaluation of stress inoculation training on the social self- efficacy of anxiety disorders.