Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت بدن با هویت فردی و اجتماعی است. برای این منظور نمونه ای ۳۸۵ نفری (۱۹۵ نفر دختر و ۱۹۰ نفر پسر) از دانشجویان به صورت خوشه ایچند مرحله ای از تمام دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان انتخاب شده، مورد آزمون و بررسی قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه مدیریت بدن، پرسشنامه هویت اجتماعی و پرسشنامه سبک های هویت (ISI-۶G) برزونسکی می باشد. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که مدیریت بدن با سبک هویت اطلاعاتی (۰.۱۱۹ =r)، از سبک های هویت فردی ارتباط مثبت معنادار (۰۵/۰p<) دارد و با سبک های هویت هنجاری (۰۸۲/۰ =r) و سردرگم /اجتنابی (۰۴۸/۰ =r) ارتباط معناداری ندارد. همچنین مدیریت بدن تنها با هویت ملی (۱۱۶/۰- =r) از مولفه های هویت اجتماعی، ارتباط منفی معناداری (۰۵/۰p<) دارد و با هویت دینی (۰۷۱/۰- =r)، هویت جنسی (۰۶۹/۰ =r)، هویت قومی (۰۰۹/۰=r) و هویت گروهی (۰۷۴/۰ =r) ارتباط معناداری ندارد. یافته های این پژوهش به نقش هویت فردی و اجتماعی در رفتارهای مدیریت بدن دانشجویان تاکید دارد.
Introduction: The present study is aimed to explore the correlation
between body management, personal identity and social identity.
Method: Statistical population of this research was all students of Sistan
and Baluchestan University. 385 students, 190 female and 195 male who
were selected through a multi-stage cluster, completed the Body
Management, Berzonsky's Identity Styles (ISI-6G), and Social Identity
questionnaires.
Results: Results of analyzed the data, using Pearson correlation test,
revealed a significant positive relationship (p<0.05) between body
management and personal identity and its dimension; informational style
(r=0.119). There were no significant relationship between body
management and normative style (r=0.082) and diffuse-avoidant style
(r=0.048). Additionally, there was a significant negative correlation
(p<0.05) between body management and social identity and its
dimension; national identity (r=-0.116). However, there were no
significant relationships between body management and religious identity
(r=-0.071), gender identity (r=0.069), ethnic identity (r=0.009), and
group identity (r=0.074).
Conclusion: Findings of this research indicate the role of personal and
social identity in body management behaviors of individuals.
Machine summary:
همچنـين پژوهش هاي مختلف نشان داده اند که هويت فردي با مديريت و رسـيدگي بـر بـدن (آزاد ارمکـي و چاوشيان ، ١٣٨١؛ کيوان آرا، رباني و ژيانپور، ١٣٨٩)، و کسب هويت فردي با باليدگي رواني اجتماعي و عملکرد تحصيلي بالا (برزونسکي و کوک ١، ٢٠٠٥)، مقاومت در برابر آسيب پذيري روانـي (يونـگ ، هچت و ويدزورث ٢، ٢٠٠٧؛ لوئيکس ٣ و همکارانش ، ٢٠٠٧)، راه کارهاي مقابله اي سازگارانه (سـوئننز، ديورايز و گوسنز٤، ٢٠٠٥)، دينداري (ديورايز، اسميتز و گوسنز٥، ٢٠٠٨)، حمايت والديني (اسـميتز و 6 همکارانش ، ٢٠٠٨)، تعهد، استقلال ، تسلط محيطي ، رشد فردي ، روابط مثبت با ديگـران و هـدف در زندگي (شکري ، تاجيک ، دانشورپور، غنايي و دستجردي ، ١٣٨٦) ارتباط دارد.
بر اين اساس سؤال هاي پـژوهش حاضـر بدين قرارند: ١- آيا بين هويت فردي دانشجويان و ميزان اهميت مديريت بدن آنها ارتباط معناداري وجود دارد؟ ٢- آيا بين هويت اجتماعي دانشجويان و ميزان اهميت به مديريت بدن آنهـا ارتبـاط معنـاداري وجود دارد؟ روش در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصيفي از نوع همبستگي و ابزار پرسشنامه بسته ، بـه بررسـي وجود يا عدم رابطه ي معنادار بين متغيرها پرداخته و از تکنيـک هـاي آمـاري همبـستگي پيرسـون و 1 Berzonsky & Kuk 2 Jung, Hecht & Wadsworth 3 Luyckx 4 Soenens, Duriez & Goossens 5 Duriez, Smits & Goossens 6 Smits رگرسيون همزمان ، براي بدست آوردن سهم هر يک از مؤلفه هاي هويت فردي و اجتماعي در پيش بيني مديريت بدن استفاده گرديده است .
سؤال دوم : آيا بين هويت اجتماعي دانشجويان و ميزان اهميت به مديريت بدن در آنهـا ارتبـاط معنادار وجود دارد؟ براي آزمون سؤال دوم نمرات دانـشجويان در متغيرهـاي مـديريت بـدن و مؤلفـه هـاي هويـت اجتماعي ، با استفاده از آزمون همبستگي پيرسون مورد بررسي قـرار گرفـت کـه نتـايج در جـدول ٣ نمايش داده شده است .