Abstract:
مقدمه
مدل شناختی- اجتماعی لنت و براون در زمینه رضایت شغلی به خاطر اینکه سازه های گنجانده شده در آن متغیرهایی هستند که می توان با مداخلات روانشناختی موجب ارتقای رضایت شغلی در بین معلمان شد از اهمیت برخوردار می باشد، این پژوهش به اعتبار سنجی مدل رضایت شغلی لنت و براون (۲۰۰۶) پرداخته شده است.
روش
جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه معلمان شهرستان کرج بود که از میان آنها ۴۱۰ معلم دبیرستان به طور تصادفی خوشه ایانتخاب و به پرسشنامه های رضایت شغلی، عاطفه مثبت، پیشرفت هدفمندانه کاری، حمایت هدفمندانه کاری و خودکارآمدی مربوط به کار و شرایط کاری پاسخ دادند.
نتایج
یافته های تحقیق نشان داد که مدل مفروض شده لنت و براون (۲۰۰۶) با داده ها برازش خوبی دارد. همچنین، نتایج نشان داد که عاطفه مثبت توان پیش بینی رضایت شغلی را دارد و عامل حمایت هدف به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی گر محیط کاری بر رضایت شغلی تاثیر می گذارد، اما اثر ضریب پیش بینی آن بر رضایت شغلی معنی دار نیست. به علاوه، حمایت از هدف بر پیشرفت هدف تاثیر مثبت و معنی دار داشت، ولی اثر پیشرفت هدف بر روی رضایت شغلی معنی دار نبود.
نتیجه گیری
این پژوهش گام مهمی در جهت اعتبارسنجی یکی از مهمترین مدل های رضایت شغلی معلمان بود و نتایج آن هم از نظر نظری و هم از دیدگاه کاربردی می تواند در بافت مدرسه اثربخش باشد.
Introduction: the Lent & Brown social-cognitive model of teacher's job
satisfaction is important model regarding its implications in
psychological intervention. The purpose of this study was to investigate
and test the Lent & Brown teacher's satisfaction model (2006).
Method: Statistical population of current study was Karaj high school
teachers. Four hundred eighteen teachers of Karaj city were selected
through cluster random sampling and responded questionnaires of job
satisfaction, positive effect, goal progress, goal supported work related,
work related self efficacy, and work conditions.
Results: results of current study implied that Lent & Brown Model fitted
well. It indicates that positive affect has a direct and indirect effect on
work satisfaction; and also goal support factor has an indirect effect on
work satisfaction mediated by work conditions; it was also shows that
goal support has a direct effect on goal progress while the goal progress
has no significant effect on work satisfaction.
Conclusion: current research is an important step in evaluating one of
the important teacher's job satisfaction model and the results can be
effective theoretically and pragmatically in school context.
Machine summary:
روش : جامعه آماري اين پژوهش متشکل از کليه معلمان شهرستان کرج بود که از ميان آنهـا ٤١٠ معلم دبيرستان به طور تصادفي خوشه اي انتخاب و به پرسشنامه هاي رضايت شغلي ، عاطفه مثبـت ، پيشرفت هدفمندانه کاري ، حمايت هدفمندانه کاري و خودکارآمدي مربوط به کـار و شـرايط کـاري پاسخ دادند.
اين مدل ترکيبي از اکثر مؤلفه هـاي مطالعـه شده سنتي رضايت شغلي با چهارچوب از نظر تجربي قابل آزمون و از نظر مفهومي مرتبط با نظريـه 1 Bergen 2 Lent 3 Davis 4 Holland 5 Stoeber 6 Rennert 7 Hakanen 8 Bakker 9 Schaufeli 10 Brown 11 Peterson 12 Fry 13 Futrell 14 Parasuraman 15 Chmielewski 16 House 17 Rizzo 18 Nygaard 19 Dahlstrom 20 Rhoades 21 Eisenberger 22 Brown شغلي - شناختي است (لنـت و همکـاران ، ٢٠١١).
در مـورد 1 Latham 2 Judge 3 Ilies 4 Erez 5 Bono 6 Thoresen 7 Chen 8 Goddard 9 Casper 10 Christof-brown اين جنبه از رضايت شغلي تحقيقات کمي صورت گرفتـه اسـت .
همچنـين ، تحقيـق بـه بررسـي آثـار مـستقيم و 1 Babin 2 Boles 3 Baruch-Feldman 4 Brondolo 5 Ben-Dayan 6 Schwartz 7 Caprara 8 Steca 9 Barbaranelli 10 Malone 11 Lakey 12 Scoboria غيرمستقيم متغيرهاي مستقل مطرح شده در تحقيق بر روي رضايت شغلي مي پردازد.
نتيجـه ايـن پـژوهش بـا يافته هاي تحقيقات مو١٢، پازاگليا١٣ و رونسوني ١٤ (٢٠١٠)، دافي ١٥ و لنـت (٢٠٠٩)، لنـت و همکـاران 1 Connolly 2 Viswesvaran 3 Thorese 4 Kaplan 5 Barsky 6 Chermont 7 Weiss 8 Skaalvik 9 Hotfield 10 Casporial 11 Ropson 12 Moe 13 Pazzaglia 14 Ronconi 15 Duffy (٢٠١١) و لنت و براون (٢٠٠٦) همسو است .