Abstract:
مقدمه
پژوهش با هدف تعیین مولفه های موثر بر احساس عدالت دانش آموزان دبیرستان های عمومی شهر تهران در سال ۹۱-۱۳۹۰ انجام گرفته است.
روش
پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای است. آزمودنی های پژوهش شامل ۷۹۷ دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی مشغول به تحصیل در مدارس دولتی و غیردولتی ۳ منطقه ۱، ۱۱ و ۱۸ شهران تهران است که با روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل ۲ پرسشنامه محقق ساخته است که عبارتند از: پرسشنامه انتظار از عدالت و پرسشنامه داوری درباره عدالت واقعی از دیدگاه آزمودنی. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که احساس عدالت در میان دختران و پسران و نوع مدرسه تحصیل آنها و زندگی در ۳ منطقه جغرافیایی تهران در ابعاد ۳ گانه عدالت (توزیعی- رویه ای- مراوده ای) تفاوت دارد.
نتیجه گیری
جنسیت، محل تحصیل (دولتی یا غیردولتی) و منطقه جغرافیایی تحصیل در میزان احساس عدالت یا احساس بی عدالتی موثر است.
Introduction: Purpose of this study was to investigate high schools
students' perception of justice.
Method: 797 boys and girls students from public and private high
schools from sections 1, 11, and 18 regions in Tehran participated in the
study. Research instruments were 2 questionnaires made by researchers
about justice expectation and justice evaluation.
Findings: Results revealed that perception of justice is different among
the students according to their gender, types of school, and the region
they live in.
Machine summary:
عقايد فلـسفي ايـن افـراد در ديدگاه ها و بحث راجع به اينکه آيا عدالت و اخلاقيات مبناي شهودي يا عقلايي دارند قابل ردگيري 1 Tikly 2 Sabbaagh, Resh & Vanhuysse 3 Graham & Selby 4 Fraser 5 Sen 6 Rawls است (دي کرمر و ون دس باس ١، ٢٠٠٧).
مونارد٨ (٢٠٠٣) در تحقيقي بـا عنـوان پـرورش احـساس عدالت از طريق يادگيري خدمت بين المللي ، به بررسي اين سوال مي پردازد که چگونـه برنامـه هـاي 1 De Cremer & Van den Bos 2 Brockner & Wiesenfeld 3 De Cremer & Tyler 4 Folger & Gropanzano 5 Weiss, Suckow & Gropanzano 6 Bies & Tripp 7 Barclay, Skarlicki & Pugh 8 Monard يادگيري خدمت بين المللي مي تواند به تقويت و پرورش احـساس عـدالت در دانـش آمـوزان کمـک نمايد.
يافته ها جهت بررسي ميزان احساس عدالت دانش آموزاني که در مدارس دولتي تحصيل مي کنند در مقايـسه با دانش آموزاني که در مدارس غير دولتي تحصيل مي کنند از آزمون تي مـستقل اسـتفاده شـده کـه نتايج آن به قرار زير است : جدول ١- t گروه هاي مستقل براي بررسي تفاوت دو گروه دانش آموزان مدارس دولتي و غيردولتي از نظر احساس عدالت آزمون لوين براي آزمون تي تست براي آماره هاي توصيفي نوع مدرسه تجانس واريانس ها برابري ميانگين ها تعداد ميانگين انحراف معيار f Sig t df Sig احساس دولتي ٤١٣ ١/٥٥ 0/50 0/002 795 3/061 0/09 23/093 عدالت خصوصي ٣٨٤ ١/٤٦ 0/38 نتيجه آزمون مقايسه ميانگين هـاي احـساس عـدالت در بـين دانـش آمـوزان مـدارس دولتـي و غيردولتي نشان مي دهد که نمره ميانگين احساس عدالت در بـين دانـش آمـوزان مـدارس دولتـي و غيردولتي متفاوت است (٠٠٥>P ٣.