Abstract:
مقدمه
پژوهش حاضر فرضیه های بنیادین نظریه مدیریت وحشت یعنی، تاثیر شرایط برجستگی مرگ (یادآوری افکار مرتبط با مرگ خویشتن) بر تلاش جهت افزایش حرمت خود و گرایش به جهان بینی فرهنگی را در دو مطالعه مورد آزمون قرار داد.
روش
هر دو مطالعه این پژوهش از نوع آزمایشی و در قالب طرح گروه آزمایشی و کنترل با پس آزمون بودند. در مطالعه اول، ۱۸۰ دانشجو به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (شرایط یادآوری مرگ خویشتن) و کنترل (شرایط یادآوری موضوعی غیر از مرگ خویشتن) قرار گرفتند و با به کارگیری دو ابزار تکلیف فراخوانی افکار مرتبط با مرگ و مقیاس حرمت خود روزنبرگ (RSES) اثر یادآوری مرگ بر تلاش جهت افزایش حرمت خود در میان آن ها آزمون شد. در مطالعه دوم نیز اثر یادآوری مرگ بر گرایش به جهان بینی فرهنگی با استفاده از مجموعه سنجش دفاع از جهان بینی فرهنگی در میان ۱۲۰ دانشجو مورد آزمون قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از تحلیل واریانس دوراهه نشان داد که یادآوری مرگ در مطالعه اول، تلاش جهت افزایش حرمت خود را در میان دختران افزایش داد، اما اثر یادآوری مرگ در مطالعه دوم بر جهان بینی فرهنگی معنی دار نبود.
Introduction
Present study tested basic hypothesis of Terror Management Theory namely, the effects of mortality salience condition (remind own mortality-related thoughts) on effort to increase self-esteem and tendency to cultural worldview in two studies.
Method
Both studies were experimental and by post test with control group design. In the first study, 180 students from University of Tehran were randomly assigned to two experimental (remind ourselves of death) and control groups (the conditions remind topic except ourselves of death) and with using two tools of the task of called death-related thoughts and the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) tested the effect of remind of death on the effort to increase self-esteem among those. Also in the second study tested the effect of remind of death on tendency to cultural worldview with using a measure of cultural worldview defense among the 120 students of the Kharazmi University and Sharif University of Technology.
Result
The results of two-way ANOVA showed that in the first study remind of death increased effort to increase self-esteem among girls but in the second study the effect of remind of death there was no significant on cultural worldview. The results were discussed based on Terror Management Theory, Self-Determination Theory and Contingencies of Self-Worth Theory.
Machine summary:
شواهد تجربـي در تأييـد ايـن نظريه نشان داده اند که شرايط برجستگي مرگ ١٤(شرايطي که مرگ انسان را بـه سـطح هوشـيار و آگاهي وي مي کشانند)، تلاش در جهت تقويت حرمت خـود (زلسـکويچ و همکـاران ١٥، ٢٠١٣؛ دو و همکاران ١٦، ٢٠١٣) و تأييد جهان بيني فرهنگـي (کـوهن ، سـنک ، سـولومون و گرينبـرگ ١٧، ٢٠١٣؛ جوناس ، ساليوان و گرينبرگ ١٨، ٢٠١٣) را افزايش داده و اتخاذ نظـامي از ارزشـهاي دينـي و ملـي و ارتقاء حرمت خود نيز به نوبه خود، اضطراب مرگ و تحريفها و دفاعهاي رفتـاري در ارتبـاط بـا ايـن 1- Terror Management Theory (TMT) 2 - Greenberg, Pyszczynski & Solomon 3- existential 4- death anxiety 5- proximal 6- denial 7- rejection 8- delay 9- distraction 10- distal 11- cultural worldview 12- Harmon-Jones etal.
در نهايـت ، در مطالعـه جانـگ ، 19-Gurari, Strube & Hetts 20-Bassett& Connelly 21- Cullier 4- anxiety buffer 1-Kasser & Sheldon 6- priming 3-Heine, Harihara & Niiya هالبراستات و بلومک ١ (٢٠١٢) با بررسي رابطه ميان برجستگي مرگ و دفاع از باورهاي ديني که در دو سطح آشکار٢ و پنهان ٣ اندازه گيري شـد، در مطالعـه اول نشـان داده شـد کـه بـه دنبـال شـرايط برجستگي مرگ مشارکت کنندگان به صورت آشکار از باورهاي ديني خود دفاع کردند.