Abstract:
مقدمه
هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر بهبود بهزیستی اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش
این پژوهش به شیوه ی آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل ۴۰ دانش آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بود که به صورت نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (۲۰ نفر برای هر گروه). برای جمع آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه بهزیستی اجتماعی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-۵ استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر بهبود بهزیستی اجتماعی در تمامی مولفه ها (همبستگی اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی و شکوفایی اجتماعی) در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص موثر بوده است.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش می توان گفت ازآنجاکه آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد می تواند بر ایجاد اعمال و پذیرش هیجانات تاثیر مهمی داشته باشد. این درمان می-تواند منجر به بهبود بهزیستی اجتماعی در این دانش آموزان شود.
Introduction
The purpose of this study was to investigate the Effectiveness of Acceptance/Commitment Training on improving social well-being in students with Specific Learning Disorder.
Method
The type of this research is was an experimental study with the pre- and post-test one with control group design. Statistical population of the study included all boys’ students who were in Fifth grade with specific learning disorder (SLD) in Ardabil city in school year of 2014-2015. 40 male students with specific learning disorder (SLD) were selected through multi-stage cluster sampling and were randomly assigned into control and experimental groups (n = 20 for each group). The data were collected using Structured Clinical Interview based on DSM-V, Kay-Math Mathematic Test, Revan IQ test, The Diagnostic Test of Reading Disorders of Shafei et al, Fallah Chaei express written test and Social well-being scale.
Results
Results of multivariate of covariance (MANCOVA) showed that Acceptance/Commitment Training has positive effect on improving all components of social well-being such as Social integration, Social acceptance, Social contribution, Social Coherence, Social actualization, in students with specific learning disorder (SLD).
Conclusion
It can be concluded that Acceptance/Commitment Training is useful in improving social well-being of these students.
Machine summary:
يافته ها: نتايج تحليل کوواريانس چند متغيري (MANCOVA) نشـان داد کـه آمـوزش مبتني بر پذيرش / تعهد بر بهبـود بهزيسـتي اجتمـاعي در تمـامي مؤلفـه هـا (همبسـتگي اجتماعي، پذيرش اجتماعي، مشارکت اجتماعي، انسجام اجتماعي و شکوفايي اجتماعي) در دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص مؤثر بوده است .
ir Effectiveness of Acceptance/Commitment Training on improving social well-being in students with Specific Learning Disorder (SLD) Narimani, M.
Abstract Introduction: The purpose of this study was to investigate the Effectiveness of Acceptance/Commitment Training on improving social well-being in students with Specific Learning Disorder.
Keywords: Specific Learning Disorder, social well-being, Acceptance/Commitment مقدمه اختلال يادگيري خاص ١، بر مبناي ٥-DSM٢ اختلالي عصبي- رشدي با منشـأ زيسـتي اسـت کـه مبنايي براي نابهنجاريهايي در يک سطح شناختي است که با نشانه هاي رفتـاري اخـتلال مـرتبط است .
در مجموع با توجه به نقش بهزيسـتي اجتماعي در پيشرفت تحصيلي و اجتماعي دانش آموزان و خلل آن در اثـر تـداوم اخـتلال يـادگيري خاص و همچنين اندک پژوهش هاي صورت گرفته در خصـوص ايـن متغيـر و درمـان مـورد نظـر، پژوهش حاضر در پي پاسخ گويي به اين سوال است که آيا آموزش مبتني بر پذيرش / تعهد بر بهبـود بهزيستي اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص موثر است ؟ روش روش پژوهش حاضر آزمايشي و از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بـود.
Ossman, Wilson, Storaasli & McNeill 6 .