Abstract:
این مطالعه با رویکردی توصیفی-پیمایشی درصدد طراحی و تبیین مدل شبکه اجتماعی سازمانی در شعب بانک صادرات استان آذربایجانشرقی است. تحقیقات نشان میدهد که یکی از بهترین راهها برای رشد سازمان، ساخت و پرورش مجامع داخلی در دنیای دیجیتال است. شبکههای اجتماعی سازمانی به عنوان شبکه خصوصی در سازمان به کارمندان کمک میکند تا ارتباط، تعامل و نوآوری در سراسر فرآیندهای کسب و کار داشته و فضایی برای حل مشکلات، آگاهی بیشتر و ابزار مدیریت پروژه باشد. اما پژوهشهای اخیر نشان میدهد که بکارگیری این شبکهها آنطور که انتظار میرفته با موفقیت روبهرو نبوده است. به همین منظور، 1۴ مولفه اصلی شبکه اجتماعی سازمانی از روی ادبیات موضوع استخراج و مولفههای اصلی در محیط بانکداری از طریق اجرای فن دلفی و با حضور ۳۰ تن از اساتید دانشگاهی و خبرگان صنعتی استخراج گردید. سپس مدل مفهومی شبکه اجتماعی سازمانی در صنعت بانکداری از روی 7 مولفه اصلی حاصل، شناسایی و ترسیم گردید. در ادامه پرسشنامه ای جهت آزمون فرضیات تهیه و پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آزمونهای آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی شد. آزمون فرض برای 7 فرضیه، از طریق تحلیل مسیر و معادلات ساختاری انجام گردید و مدل مفهومی مورد تایید قرار گرفت. این تحقیق نشان داد که مولفه های اصلی یک شبکه اجتماعی سازمانی شامل جو کار تیمی، فناوری پیشرفته، ساختار منعطف، منابع انسانی متخصص و رقابتگرایی میباشد که با بکارگیری شبکه اجتماعی سازمانی رابطه معناداری دارند. همچنین بین بکارگیری شبکه اجتماعی سازمانی با توانمندسازی ارتباطی و مدیریت ارتباط با مشتری رابطه معناداری وجود دارد.
This study is a descriptive-survey approach to design and explain the model of organizational social network in the branches of Saderat Bank of East Azarbaijan Province. Research shows that one of the best ways to grow an organization is to build internal communities in the digital world. But recent research shows that the use of these networks has not been as successful as expected. To this end, this study seeks to identify the structures and components of the organizational social network in the branches of Saderat Bank . The 14 main components of the organizational social network were extracted from the literature and then the final components in the banking industry were extracted through Delphi technique with the presence of 30 university professors and industry experts. The conceptual model of the organizational social network of the banking industry was identified and drawed on the seven final components extracted from Delphi technique. The seven hypotheses were formulated from the conceptual model. A questionnaire was developed to test the hypotheses. The validity of the questionnaires was evaluated based on construct validity, diagnostic and convergent validity and Cronbach's alpha coefficient. The hypotheses were tested and finally the conceptual model was approved. The results showed that the main components of organizational social networking are teamwork atmosphere, advanced technology, flexible structure, specialized human resources and competitiveness which have a significant relationship with organizational social networking. There is also a significant relationship between the use of organizational social networks with communication empowerment and customer relationship management.