Abstract:
سفرنامه نویسان غرب جهان اسلام در کنار مطالبی مانند شرح حال عالمان و دانشمندان شهرها و تبیین وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی نواحی مختلف و نیز فرهنگ و آداب و رسوم سرزمین هایی که از آن گذر کرده اند، توجه خاصی به مشاهد حرمین، به ویژه بقیع، داشته اند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که نوع نگاه سفرنامه نویسان مغرب اسلامی به بقیع و مشاهد آن چگونه بوده و این مهم چه سان در آثار آنان ثبت شده است؟ در پاسخ باید گفت: یکی از مهم ترین مسائل فرهنگی مورد توجه مشاهد و نمادهای اسلامی بقیع بوده که به اشکال گوناگون در آثار آنان منعکس شده است. توصیف مقابر بزرگان اسلام در مناطق مختلف، به ویژه بقیع؛ و تبرک مردم به آنها و نیز چگونگی تزئین آنها از نکاتی هستند که این آثار بدانها پرداخته اند. در این نوشتار ضمن اشاره به جایگاه و اهمیت سفرنامه ها نوع نگاه آنها به بقیع و مشاهد و مقابر را بررسی و تبیین خواهیم کرد.
Hajj and al-Haramayn al-Sharifayn have long been the cores of theintellectual, social, and political developments in the Muslim world.Despite the transfer of the capitals of the Islamic Caliphate to othergeographical territories or the formation of political, social and religiousspheres in the Muslim world, al-Haramayn al-Sharifayn as the Umm alQura in the Muslim world and Hajj as one of the common religious ritesamong the followers of the most Islamic sects have played irreplaceableroles. Following the Holy Qur’an and Ahl al-Bayt (AS), Hajj and alHaramayn al-Sharifayn have been the reasons for the cohesion and unity ofthe Muslim nations and sects on the one hand, and the focus of legitimizingor delegitimizing the Islamic movements on the other. Relying on thehistorical sources and the description and analysis of the roles of the Hajjand al-Haramayn al-Sharifayn, this study tries to investigates critically thebeliefs and practices of Mohammad Ahmad Sudani as one of the mostfamous claimants of Mahdism in the Islamic Maghreb; because in twodifferent ways, along with benefiting from the place of the Hajj and alHaramayn al-Sharifayn in proving the legitimacy of his invitation, Sudanitries to pass through the challenges, created by this belief on his invitation,with some justifications.