Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش امید بر میزان سرسختی تحصیلی دختران داوطلب کنکور سراسری بود. این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مشغول تحصیل در مقطع پیشدانشگاهی شهر ماکو به تعداد 173 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بود. از این جامعه، نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر برای هر گروه) به روش نمونهگیری در دسترس و با در نظر گرفتن ملاکهای ورود به مطالعه انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. شرکتکنندگان دو گروه در مراحل پیش و پسآزمون پرسشنامه سرسختی تحصیلی را تکمیل و در این اثناء آزمودنیهای گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزشهای مربوط به ارتقاء امید قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS انجام گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که آموزش امید منجر به افزایش میانگین نمرات شرکت کنندگان گروه آزمایش در سرسختی تحصیلی و مولفههای آن شامل تعهد شخصی، چالشپذیری و کنترل عواطف نسبت به گروه کنترل شده است (0.001<P) با توجه به یافتهها میتوان مطرح کرد که آموزش امید مداخله موثری برای بهبود سرسختی تحصیلی دختران داوطلب کنکور سراسری است.
Machine summary:
تحليل داده ها نشان داد که آموزش اميد منجر به افزايش ميانگين نمرات شرکت کنندگان گروه آزمايش در سرسختي تحصيلي و مولفه هاي آن شامل تعهد شخصي، چالش پذيري و کنترل عواطف نسبت به گروه کنترل شده است (٠٠٠١ واژه هاي کليدي: آموزش اميد، سرسختي تحصيلي، کنکور سراسري کارشناس ارشد روان شناسي تربيتي، گروه علوم تربيتي و روان شناسي، واحد خوي، دانشگاه آزاد اسلامي، خوي، ايران .
در اين پژوهش شرکت کنندگان دو گروه در مرحله پيش آزمون پرسشنامه سرسختي تحصيلي را تکميل و سپس آزمودنيهاي گروه آزمايش طي ٨ جلسه ٩٠ دقيقه اي تحت آموزش هاي مربوط به ارتقاء اميد توسط پژوهشگر قرار گرفته و در اين اثناء آزمودنيهاي گروه کنترل در ليست انتظار بودند.
يافته پژوهش نشان داد که بکارگيري آموزش اميد منجر به افزايش ميانگين نمرات شرکت کنندگان گروه آزمايش در سرسختي تحصيلي و مولفه هاي آن شامل تعهد شخصي، چالش پذيري، و کنترل عواطف نسبت به گروه کنترل شده است .
از اين رو ميتوان مطرح کرد که آموزش اميد بر ميزان سرسختي تحصيلي و مولفه هاي آن شامل تعهد شخصي، چالش پذيري، و کنترل عواطف در دختران داوطلب کنکور سراسري موثر است .
همچنين ، با توجه به اينکه اميد به عنوان يک سازه روان شناختي شامل دو مفهوم توانايي طراحي گذرگاه هايي به سوي اهداف مطلوب با وجود موانع و انگيزش لازم براي استفاده از اين گذرگاه هاست ؛ لذا، آموزش اميد با ايجاد تفکر اميدوارانه نسبت به زندگي باعث ميشود که دانش آموزان تمايل و انرژي بيشتري براي پيگيري اهداف داشته باشند و اين امر به انگيزش آنها براي شرکت فعالانه در فرايندهاي تحصيلي و رفتارهايي که موجب رشد و بالندگي ميشود، کمک ميکند (برزگر بفرويي، اهاليآباده و محمدي قلعه تکي، ١٣٩٤).