Abstract:
مقدمه: خودکشی یکی از مسائل جدی و روانی و اجتماعی است امروزه پدیده خود کشی در افراد به ویژه
در نوجوانان یک مشکل مهم بهداشت جهانی میگردد و هدف مطالعه حاضر تعیین ارتباط مسئولیت
پذیری، امید به زندگی و معنای تحصیل با افکار خود کشی با بررسی نقش میانجی تاب آوری می باشد.
روش کار: این پژوهش از نظر روش گرد آوری دادهها «توصیفی)، از نوع «همبستگی» می باشد. جامعه
آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان شهرستان البرز که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در حال تحصیل
هستند با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. و برای اندازه گیری متغیرها تاب آوری از پرسشنامه
تاب آوری کونور و دیویدسون, مسئولیت پذیری کالیفرنیاء امید به زندگی اسنایدر، معنای تحصیل
هندرسون - کنیگ و افکار خود کشی بک استفاده شده است.
یافتهها
نتایج بدست آمده در تحقیق نشان داد که بین مسئولیت پذیری و معنای تحصیل با تاب آوری بعنوان متغیر
واسطه ای رابطه معناداری وجود دارد (05 .0>0) و همچنین بین تاب آوری و افکار خودگشی رابطه
رابطه معنادار وجود دارد (05 .0>0) و در بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری و با افکار خودکشی رابطه
معنادار و منفی است (05 .10>0۰) وبین معنای تحصیل و افکار خودکشی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد
(05 .0>0) و بین امید به زندگی با افکار خودکشی رابطه معنادر وجود ندارد (05 0<0۰). نتایج آزمون
سوبل هم بیانگر آن بود که تاب آوری بعنوان متغیر واسطه ای بین متغیر مسئولیت پذیری و معنای تحصیل
با افکار خود کشی اثر گذار میباشد.
با توجه نتایج تحقیق می توان نتیجه گرفت که متغیرهای مسئولیت پذیری، معنای تحصیل با افکار
خودکشی رابطه وجود دارد. و متغیر تاب آوری بر روی این رابطه تاثیر گذار است. ولی رابطه ای بین امید
به زندگی با افکار خودکشی وجود نداشت. و همچنین بین متغیرهای مسئولیت پذیری، معنای تحصیل و
امید به زندگی با متغیر واسطه ای تاب آوری رابطه معنادار مثبتی وجود دارد.
Machine summary:
بررسي رابطه بين معناي تحصيل، اميد به زندگي و متغير ميانجي بر افکار خودکشي گراي نوجوانان (شهرستان البرز) زهرالاله ماژين دانشجوي کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، دانشگاه پيام نور تهران جنوب، ايران چکيده مقدمه : خودکشي يکي از مسائل جدي و رواني و اجتماعي است امروزه پديده خودکشي در افراد به ويژه در نوجوانان يک مشکل مهم بهداشت جهاني ميگردد و هدف مطالعه حاضر تعيين ارتباط مسئوليت پذيري، اميد به زندگي و معناي تحصيل با افکار خودکشي با بررسي نقش ميانجي تاب آوري مي باشد.
٠ فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ با توجه نتايج تحقيق مي توان نتيجه گرفت که متغيرهاي مسئوليت پذيري، معناي تحصيل با افکار خودکشي رابطه وجود دارد.
Banndo Medina and et al ٣١٧ بررسي رابطه بين معناي تحصيل، اميد به زندگي و متغير ميانجي بر افکار خودکشي گراي نوجوانان (شهرستان البرز) سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ خودکشي است.
Winter ٣١٩ بررسي رابطه بين معناي تحصيل، اميد به زندگي و متغير ميانجي بر افکار خودکشي گراي نوجوانان (شهرستان البرز) سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ نسبت به زندگي بايد مسئوليت پذير باشند وجود انسان هاي سرد و بي تفاوتي که در تمدني بي بندبار و بيهدف غوطه ور ميخورند ناشي از تربيتي است که در آن احساس مسئوليت پذيري نبوده است (شريعت باقري و نيک پور، ١٣٩٧).
1. Meaning of Education ٣٢١ بررسي رابطه بين معناي تحصيل، اميد به زندگي و متغير ميانجي بر افکار خودکشي گراي نوجوانان (شهرستان البرز) سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ اسنايدر و همکاران (٢٠٠٠) اعتبار آن را از طريق بازآزمايي بعد از ٣ هفته ٠.