Abstract:
زمینه و اهداف: راهبردهای شناختی، فراشناختی و باورهای هوشی دانشجویان انگیزه و اشتیاق تحصیلی
آن ها را تحت تاثیر قرار میدهد. مطالعه پیرامون اشتیاق تحصیلی و عوامل مرتبط با آن ضروری است.
هدف از پژوهش حاضرء تبیین این مهم در دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه اراک بود.
روش بررسی: یک نمونه ۳۰۰ نفری از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی
۹۶-139۵ که تعدادشان ۳۶۲۸ نفر بود، طبق جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده
انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناختی کرمی، ذبیحی حصاری و اشتیاق تحصیلی
فردریکز و همکاران (۲۰۰۴) روی نمونه مورد نظر اجرا شد. دادههای خام به وسیلهSPSS- 20 و با
استفاده از آزمونهای توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد)و استنباطی شامل همبستگی پیرسون و
رگرسیون چند متغیری همزمان انجام گرفت. روش تحقیق با رویکرد کمی وازنظر هدف کاربردی وازباب
اجرا توصیفی - پیمایشی ازنوع همبستگی مقطعی میباشد.
یافتهها: بین راهبردهای شناختی با اشتیاق تحصیلی (۰/۷۲) دانشجویان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد
(۰/۰۰۱). بین راهبردهای فراشناختی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان (۰/۶۰) رابطه مستقیم و معنادار وجود
دارد (۰/۰۰۱). همچنین است بین باورهای هوشی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان (۰/۶۴)، (۰/۰۰۱). در میان
متغیرهای پیشبین، متغیر راهبردهای شناختی با ضریبی معادل ۰/۴۶ توانست میزان واریانس اشتیاق تحصیلی
دانشجویان را مورد پیشبینی قرار دهد.
نتیجه گیری: راهبردهای شناختی، فراشناختی، باورهای هوشی ارتباط معناداری با اشتیاق تحصیلی
دانشجویان دارند و در بین باورهای هوش، باور هوش افزایشی بیشترین همبستگی با اشتیاق تحصیلی را دارا بود.
Machine summary:
همچنين، نتايج تحقيقات نشان ميدهند که بين ٤٢٧ بررسي رابطه راهبردهاي شناختي، فراشناختي و باورهاي هوشي با اشتياق تحصيلي دانشجويان علوم پزشکي اراک سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ ابعاد راهبردهاي فراشناختي با اشتياق تحصيلي دانشجويان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد [٢١، ٢٢، ٢٣، ٢٤، ٢٥ و ٢٦] .
لذا هدف از اين پژوهش، تبيين رابطه راهبردهاي شناختي، فراشناختي و باورهاي هوشي با اشتياق تحصيلي دانشجويان علوم پزشکي دانشگاه اراک است.
٤٢٩ بررسي رابطه راهبردهاي شناختي، فراشناختي و باورهاي هوشي با اشتياق تحصيلي دانشجويان علوم پزشکي اراک سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ يکي از ابزارهاي اندازه گيري پژوهش حاضر، پرسشنامه راهبردهاي يادگيري است، که به وسيلهKarami [٣٥]، ساخته شده و راهبردهاي شناختي و فراشناختي را ميسنجد.
ميزان همبستگي بين راهبردهاي شناختي، فراشناختي و باورهاي هوشي با اشتياق تحصيلي (به تصویر صفحه رجوع شود) ٤٣٤ فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ همانگونه که در جدول ٣ مشاهده ميشود، همبستگي بين راهبردهاي شناختي با اشتياق تحصيلي دانشجويان برابر با ٠/٧٢ با توجه به سطح معناداري ٠/٠٠١ است.
نتايج اين پژوهش همچنين نشان داد که بين باورهاي هوشي ذاتي، افزايشي، تربيتي و بافتي با اشتياق تحصيلي دانشجويان رابطه معناداري وجود دارد.
٤٣٩ بررسي رابطه راهبردهاي شناختي، فراشناختي و باورهاي هوشي با اشتياق تحصيلي دانشجويان علوم پزشکي اراک سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ 14.
The evaluation of relationship between motivational beliefs and self-regulated learning strategies with educational outcomes of students in Health Faculty of Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences.