Abstract:
شتاب تغییرات و دگرگونیهای محیطی, و فضای رقابتی فشردهای که پیشرفت سریع فناوری اطلاعات و
ارتباطات به وجود آورده اهمیت و ضرورت مدیریت آموزش مباحث علمی بهویژه ابعاد یادگیری سازمان
در توانمندسازی را افزون ساخته است. مدیریت آموزش مباحث علمی و یادگیری منابع انسانی موجود و
توسعة مهارتهای آنهاء به عنوان سرمایه انسانی» نقش مژثر و مهمی برای پیروزی سازمانها در این
عرصة رقابتی و غلبه بر چالشها و مشکلات ایفا میکند. اصولی ساختن» کاربردی و اثربخش کردن
آموزش به استفادة مناسب از الگوی مدیریت آموزش مباحث علمی نیاز دارد. هدف از انجام این پژوهش
بررسی تاثیر الگوی مدیریت آموزش هر یک از ابعاد نظریة یادگیری سازمانی در توانمندسازی دبیران
مدارس متوسطهة منطقة ٩ تهران است. جامعة آماری این پژوهش کلیة دبیران دبیرستانهای پسرانه منطقة
٩ تهران و نمونة آماری شامل ۷۰ نفر از آنان است که با روش نمونهگیری تصادفی براساس فرمول
محاسبه حجم نمونه کوکران انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامههای استاندارد یادگیری سازمانی نیفه»
پرسشنامه استاندارد توانمندسازی اسپریترز و پرسشنامة محققساخته الگوی مدیریت آموزش مباحث
درسی است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار5085 استفاده شده است.
نتیجه تحلیل بیانگر این است که رابط معناداری بین الگوی مدیریت آموزش ابعاد نظریة یادگیری
سازمانی و توانمندسازی دبیران مدارس متوسطه وجود دارد. نتایج این پژوهش نیز میتواند در زمره
تلاشهای مستندسازی مدیریت آموزش مباحث درسی قرار گیرد و در بهبود آموزش و یادگیری در نظام
آموزش و پرورش و دیگر سازمانهای آموزشی از آن استفاده شود.
Machine summary:
مديريت آموزش مباحث علمي و يادگيري منابع انساني موجود و توسعۀ مهارت هاي آن ها، به عنوان سرمايۀ انساني، نقش مؤثر و مهمي براي پيروزي سازمان ها در اين عرصۀ رقابتي و غلبه بر چالش ها و مشکلات ايفا مي کند.
نتيجۀ تحليل بيانگر اين است که رابطۀ معناداري بين الگوي مديريت آموزش ابعاد نظريۀ يادگيري سازماني و توانمندسازي دبيران مدارس متوسطه وجود دارد.
۷- تأثيرپذيري از شالوده يا منابع فرهنگي مورد استفادة افراد: اين شالوده ممکن است مفاهيم ، ساختار و قوانين اجتماعي و نيز نوع تقسيم کار، ابزار و فناوري هاي رايج در ميان اعضاي يک سازمان يا جامعۀزنده باشد ( ,Moghaddam Ja'fari ابعاد يادگيري سازماني عبارت اند از چشم انداز مشترک، فرهنگ يادگيري سازماني، کار و يادگيري تيمي، اشتراک دانش ، تفکر سيستمي، رهبري مشارکتي و توسعۀ شايستگي ها (٢٠٠٢ ,Marquardt).
فرهنگ سازماني را مجموعه اي از ارزش ها و باورهاي مشترک دانسته اند که در تعامل با افراد سازمان ، ساختار سازمان و سيستم هاي کنترل ، هنجارهاي رفتاري را پديد مي آورد يادگيري جمعي عبارت است از فرايندي که طي آن ظرفيت اعضاي گروه توسعه يافته به گونه اي همسو شود که نتايج آن مطلوب واقعي همگان باشد (١٩٩٩ ,Senge).
براي رفع موانع يادگيري و افزايش يادگيري بايد از الگويي استفاده شود که عملي باشد و به توسعۀ خلاقيت و نوآوري کمک کند تا باعث يادگيري مطلوب و همچنين مشارکت بيشتر افراد در يادگيري شود، لذا در اين جا الگوي مديريت آموزش مباحث علمي و درسي به شکل ده فرمان بيان مي شود.