Abstract:
هدف این پژوهش بررسی نقش توانمندسازی روانشناختی بر بهبود عملکرد شغلی و احساس پاسخگویی کارکنان
است؛ چراکه امروزه اهمیت منابع انسانی بر کسی پوشیده نیست و سازمانها با توجه به اهمیت توانمندسازی نیروی
انسانی و تاثیر آن بر عملکرد شغلی و مسئولیتپذیری آنان؛ برای بقا در محیط پیچیده و پرچالش به نیروی انسانی
توانمند و حلاق نیازمند هستند. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش شامل ۵۰۰
نفر از کارکنان رسمی و پیمانی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۹۱ بودند که از بین آنان ۲۱۵ نفر به عنوان
نمونه و به روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد
متغیرهای تحقیق» یعنی پرسشنامة توانمندسازی روانشناختی نیروی انسانی بر اساس الگوی توماس و ولتهوس,
اسپریترز و وتن و کمرون» پرسشنامة عملکرد شغلی پاترسون و پرسشنامة پاسخگویی فردی هوچوارترء کاکمار و
فریس بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار
0 نسخة ۸/۵۶ استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اثر توانمندسازی بر عملکرد (۰/۹۶) در سطح
۹/ مثبت و معنیدار و اثر توانمندسازی بر پاسخ گویی (۰/۹۹) در سطح ۹./. مثبت و معنیدار است. بنابراین»
توانمندسازی روانشناختی تاثیر مستقیم و معنیداری بر بهبود عملکرد شغلی و احساس پاسخگویی کارکنان دانشگاه
دارد.
Machine summary:
نقش توانمندسازي روان شناختي بر بهبود عملکرد شغلي و احساس پاسخ گويي در بين کارکنان دانشگاه اروميه محمد حسني، دانشيار مديريت آموزشي، گروه علوم تربيتي، دانشکدة ادبيات و علوم انساني، دانشگاه اروميه ، اروميه ، ايران ∗صــابر فتــحي ، کــارشناس ارشــد مـــديريت آمـــوزشي، دانـــشگاه اروميه ، اروميــــه ، ايــــران عليرضا حسين پور، استاديار برنامه ريزي درسي، گروه علوم تربيتي، دانشکدة ادبيات و علوم انساني، دانشگاه اروميه ، اروميه ، ايران ابوالفضل قاسم زاده ، استاديار مديريت آموزشي، گروه علوم تربيتي، دانشکدة علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه شهيد مدني آذربايجان ، تبريز، ايران چکيده هدف اين پژوهش بررسي نقش توانمندسازي روان شناختي بر بهبود عملکرد شغلي و احساس پاسخ گويي کارکنان است ؛ چراکه امروزه اهميت منابع انساني بر کسي پوشيده نيست و سازمان ها با توجه به اهميت توانمندسازي نيروي انساني و تأثير آن بر عملکرد شغلي و مسئوليت پذيري آنان ، براي بقا در محيط پيچيده و پرچالش به نيروي انساني توانمند و خلاق نيازمند هستند.
ابزار اصلي گردآوري داده ها پرسشنامه هاي استاندارد متغيرهاي تحقيق ، يعني پرسشنامۀ توانمندسازي روان شناختي نيروي انساني بر اساس الگوي توماس و ولتهوس ، اسپريترز و وتن و کمرون ، پرسشنامۀ عملکرد شغلي پاترسون و پرسشنامۀ پاسخ گويي فردي هوچوارتر، کاکمار و فريس بوده است .
پژوهش هاي بسياري در خصوص تأثير توانمندسازي روان شناختي بر عملکرد شغلي و پاسخ گويي کارکنان انجام شده است که براي نمونه به چند مورد از آنها اشاره مي شود.
A Ammeter -٤ social Management Resource Human organizations in Accountability .