Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه توانمندسازی کارکنان با عملکرد شغلی و بهرهوری نیروی انسانی
سازمان آموزش و پرورش استان فارس است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. تمامی
کارکنان اداره کل آموزش و پرورش فارس به تعداد۲۸۰ نفر جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادهاند که با
استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای- نسبی- تعداد ۱۹۵ نفر برای نمونه آماری براساس فرمول کوکران و
جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از سه پرسشنامه استاندارد:
۱. پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر؛ ۲. پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون و ۳ پرسشنامه بهرهوری نیروی
انسانی هرسی وگلد اسمیت» استفاده شد. ضریب پایایی محاسبهشده برای پرسشنامهها نیز به ترتیب ٩۷/۸
۲ و ۰/۸۱ برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از آزمون 1 تکمتغیر» ضریب همبستگی
پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان داد که وضعیت توانمندسازی و بهرهوری
نیروی انسانی بالاتر از حد متوسط بوده» ولی عملکرد شغلی کارکنان در سطح متوسط است. نتایج ضریب
همبستگی پیرسون نیز نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین توانمندسازی با عملکرد شغلی و بین
توانمندسازی با بهرهوری نیروی انسانی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد
توانمندسازی میتوانند پیشبینیکننده عملکرد شغلی و متغیر بهرهوری نیروی انسانی باشند.
Machine summary:
عبـــاس قلتـاش ، استاديار گروه علوم تربيتي ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامي ، مرودشت ، ايران زهرا سرچهاني ، دانشجوي دکتري مديريت آموزشي ، دانشکده ادبيات و علوم انساني ، دانشگاه بوعلي سيناي همدان ، ايران چکيده هدف اصلي اين پژوهش بررسي رابطه توانمندسازي کارکنان با عملکـرد شـغلي و بهـره وري نيـروي انسـاني سازمان آموزش و پرورش استان فارس است .
نتـايج بسـياري از پژوهش ها نشان داد که هـيچ جامعـه اي توسـعه نيافتـه اسـت ، مگـر اينکـه بـه توسـعه و توانمندسازي منابع انساني خود پرداخته باشد؛ ازاين رو توجه به موضوع توانمندسـازي و بهره وري با هدف بهبود، اثربخشي و افزايش عملکرد شغلي و بهره وري نيروي کار يکـي از دغدغه هاي اصلي مديران سازمان ها به شمار مي رود.
وضعيت هر يک از متغيرهاي پژوهش (توانمندسازي کارکنان ، بهره وري نيروي انساني و عملکرد شغلي ) در سازمان آموزش و پرورش استان فارس چگونه است ؟ ٢.
جدول (٦) ضرايب رگرسيون بين مؤلفه هاي توانمندسازي و عملکرد شغلي (به تصویر صفحه رجوع شود) همچنين ، نتايج نشان داد، مقادير t متناظر با بتـاي سـه مؤلفـه مـؤثربـودن ، معنـاداري و احساس شايستگي در سطح خطاي کمتر از ٠/٠١ معنادار نيست و لذا مشـخص شـد کـه اين مؤلفه ها نمي توانند به تنهايي پيش بيني کننده مناسبي براي عملکرد شـغلي باشـند؛ تنهـا مؤلفه اي که تأثير رگرسيوني آن بر عملکرد شغلي کارکنان معنادار بـود، احسـاس داشـتن حق انتخاب است .
The relationship between employee empowerment and organizational learning at the Department of Physical Education, MS Thesis, Tehran University [Persian].
The relationship between employee empowerment productivity with of human resources province police chief, police management studies.