Abstract:
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی برای مدرسه اثربخش در دوره اول متوسطه بود. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل اساتید گروه علوم تربیتی، روسا و معاونین آموزش و پرورش، مدیران و معاونان آموزشی مدارس، دبیران و اولیاء دانش آموزان دوره اول متوسطه با مدرک علوم تربیتی در شمالغرب کشور میباشند که نمونهای به حجم 217 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای گرد آوری دادههای تحقیق با استفاده از مبانی نظری تحقیق، پرسشنامه محقق ساختهای تهیه گردید، که بعد از تأیید روایی صوری و محتوایی آن پایایی پرسشنامه(970/0=α) بدست آمد. دادههای جمع آوری شده از طریق نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل تحلیل عاملی 16 مؤلفهای مدارس اثربخش بر اساس مؤلفهها و زیر مؤلفهها باتحلیل عاملی مرتبه اول و دوم دارای برازندگی مناسب بوده و در اولویت بندی مؤلفهها بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، تصمیم گیری با ضریب برآورد شده استاندارد (931/0 ) مؤثرترین، و مؤلفه نظارت و ارزیابی و ارائه بازخورد با ضریب برآورد شده استاندارد (603/0 )کم ترین تأثیر را داشتند. در مرحله بعدی پژوهش وزن هر یک از مؤلفهها و زیرمؤلفهها توسط تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از نرم افزار Excel، و ضریب ناسازگاری با استفاده از نرم افزار MATLAB محاسبه شده و الگوی خطی مدارس اثربخش بر حسب ضریب تأثیر و ضریب اهمیت بدست آمد. نتایج نشان داد که اولویت بندی مؤلفهها با اعمال میزان اهمیت آنها تغییر پیدا کرده و در اولویت بندی نهایی، معلم اثربخش(148/0) اولین رتبه و نهفتگی(0126/0) آخرین رتبه را دارا میباشد.
The study aimed to develop a model for effective school in the junior high school. The research has a descriptive-survey method. The statistical population included faculty members of the Education Department, heads and deputies of education organization, principals and educational assistants of schools, teachers and parents of high school students with a degree in education science in the northwest of Iran ,that A sample of 217 people were selected purposefully. A researcher-made questionnaire was developed to collect the data using theoretical foundations and After confirmation of its face and content validity in quantitative, the questionnaire reliability was obtained (α = 0.970). Data were analyzed using SPSS and AMOS. The results showed that the factor analysis model of 16 effective school components based on components and in prioritizing the components based on confirmatory factor analysis, decision making with the estimated standard coefficient of 0.931 was the most effective and the component of monitoring, evaluation and providing feedback with an estimated standard coefficient of 0.603 was the least effective. In the second step, the weight of each of the components and Sub-components were calculated by analyzing the hierarchy using Excel, and the incompatibility coefficient was calculated using MATLAB and The linear model of effective schools was obtained based on the impact factor and the significance coefficient. The results showed that the prioritization of components changed by applying their significance and in the final prioritization, the effective teacher (0.148) had the first rank and the latency (0.126) the last rank.
Machine summary:
ir دريافت مقاله : ٩٧/٧/٣٠ پذيرش مقاله : ٩٧/٩/١٩ 13 Applying analyzing the hierarchy and AHP Approach to Provide Effective School Model Sadegh Maleki Avaresin, Associate Professor, Department of Educational Sciences, Tabriz Islamic Azad University, Tabriz, Iran Hura Sudi, Graduated from Ph. D.
in Educational Administration of Islamic Azad University of Tabriz, Tabriz, Iran Abstract The study aimed to develop a model for effective school in the junior high school.
جدول (١٤): ماتريس مقايسه زوجي و وزن نسبي زيرمؤلفه هاي معلم اثربخش (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج جدول (١٤) بيانگر اين است که زيرمؤلفه توانمند بودن معلم با ضريب اهميت ٠/٦٩٦ در رتبه اول ، مديريت رفتار با ضريب اهميت ٠/٢٢١ در رتبه دوم و هدفمند بودن معلم با ضريب ٠/٠٨٣ در رتبه سوم مي باشند.
جدول (١٥): ماتريس مقايسه زوجي و وزن نسبي زيرمؤلفه هاي نهفتگي (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج جدول (١٥) بيانگر اين است که بالا بودن انگيزه هاي فردي با ضريب اهميت ٠/٧١٢ در رتبه اول ، و توجه به دانش آموزان به فعاليت هاي آموزشي و توجه به معلمان و کارکنان به فعاليت هاي آموزشي در رتبه دوم و سوم قرار دارند.
جدول (٢١): ماتريس مقايسه زوجي و وزن نسبي زيرمؤلفه هاي نظارت و ارزيابي و ارائه بازخورد (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج جدول (٢١)بيانگر اين است که زيرمؤلفه نظارت و ارزيابي مدير با ضريب اهميت ٠/٦٨٦ در رتبه اول ، نظارت و ارزيابي معاون آموزشي با ضريب اهميت ٠/٢٤٧ در رتبه دوم و مؤلفه نظارت و ارزيابي معاون پرورشي با ضريب اهميت ٠/٠٦٧ در رتبه سوم قرار دارد.