Abstract:
هدف پژوهش، بررسی تاثیر رهبری تبادلی بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش و یادگیری سازمانی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. روش تحقیق توصیفی_ پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از مدیران و کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. این جامعه شامل 860 نفر میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی از طریق فرمول کوکران 266 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل چهار پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه رهبری تبادلی باس (1985)، پرسشنامۀ نوآوری سازمانی جیمنز، جیمنز و همکاران (2008)، پرسشنامه تسهیم دانش دیکسون (2001) و پرسشنامه یادگیری سازمانی واتکینز و مارسیک (2003) بوده است که روایی پرسشنامهها از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب74/0، 77/0، 79/0 و 78/0 مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه وتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، ازآزمون کلوموگروف اسمینروف و مدلسازی معادلات ساختاریamos استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد رهبری تبادلی با حضور متغیر میانجی تسهیم دانش و یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی تاثیر دارد؛ همچنین رهبری تبادلی بر نوآوری سازمانی، تسهیم دانش و یادگیری سازمانی تاثیر داردو در نهایت تسهیم دانش بر نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی و همچنین یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی دارد.
Purpose of this study was to investigate the effect of exchange leadership on organizational innovation by mediating of knowledge sharing and organizational learning in central organization of Islamic Azad University. The research method is descriptive-survey. Statistical universe of this research is the managers and experts of the central organization of Islamic Azad University. This community consists of 860 people who were selected randomly by stratified random sampling method using Cochran formula. 266 people were selected as sample size. The research instrument consisted of four standard questionnaires including Bass Exchanging Leadership Questionnaire (1985), Jimens etal (2008) Organizational Innovation Questionnaire, Dixon(2001) Knowledge Sharing Questionnaire, and Watkins and Marcik (2003)Learning Questionnaire. Validity of questionnaires were approved through formal and content validity, and reliability through Cronbachchr('39')s alpha, which were 0.74, 0.77, 0.79 and 0.78 respectively. To analysis the data and testing of hypotheses, the klomogrof sinomorph test and structural modeling equations of “amos”, have been used. Findings of the study showed that exchange leadership with the presence of the mediating variable of knowledge sharing and organizational learning influences on organizational innovation. Also, exchange leadership has an effect on organizational innovation, knowledge sharing and organizational learning, and finally knowledge sharing on organizational innovation and organizational learning as well as organizational learning on organizational innovation.
Machine summary:
The research instrument consisted of four standard questionnaires including Bass Exchanging Leadership Questionnaire (1985), Jimens etal (2008) Organizational Innovation Questionnaire, Dixon(2001) Knowledge Sharing Questionnaire, and Watkins and Marcik (2003)Learning Questionnaire.
جدول ٤-آستانه مورد پذيرش و مقادير مشاهده شده شاخص هاي برازش فرضيه اصلي اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٢- آزمون فرضيه اصلي اول در بررسي فرضيه اصلي اول شاخص رهبري تبادلي با ضريب ٠/٥٥٨ و به بيان ديگر به اندازه ٥٥/٨ درصد بر نوآوري سازماني کارکنان سازمان مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي با تأکيد بر نقش ميانجي تسهيم دانش تأثير دارد.
در سطح اطمينان ٠/٩٥ و با توجه به مقدار t-value که برابر ٧/١٤٦ است مي توان گفت رهبري تبادلي با حضور متغير ميانجي تسهيم دانش بر نوآوري سازماني در سازمان مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي تأثير دارد.
جدول ٥- آستانه مورد پذيرش و مقادير مشاهده شده شاخص هاي برازش فرضيه اصلي دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٣-آزمون فرضيه اصلي دوم در بررسي فرضيه اصلي دوم شاخص رهبري تبادلي با ضريب ٠/٥١٢ و به بيان ديگر به اندازه ٥١/٢ درصد بر نوآوري سازماني کارکنان سازمان مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي با تأکيد بر نقش ميانجي يادگيري سازماني تأثير دارد.
در سطح اطمينان ٠/٩٥ و با توجه به مقدار t-value که برابر ٩/٣٣٣ است مي توان گفت رهبري تبادلي با حضور متغير ميانجي يادگيري سازماني بر نوآوري سازماني در سازمان مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي تأثير دارد.
(2011), "The Study of the Relationship of Transformational Leadership with Organizational Learning," Transition Management Research, Third Year, No. 6.