Abstract:
این پژوهش با رویکردی کیفی به دنبال شناسایی اکوسیستم، فرصت ها و تهدیدهای کارآفرینی آموزشی است. جامعه پژوهش کارآفرینان آموزشی شهر تهران است که مؤسسه و نهادی نوآورانه در حوزه آموزش تأسیس نموده اند. ابتدا اکوسیستم کارآفرینی آموزشی به شیوه تحلیل اسناد مورد بررسی قرار گرفت و سپس فرصت ها و تهدیدها، از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 کارآفرین آموزشی ایرانی شناسایی گردید. نتایج پژوهش، رقابت کم و گستردگی حوزه آموزش، توجه به آموزشوپرورش بهعنوان کلید توسعه جامعه، تمایل به خصوصی و رقابتی شدن آموزش، ارزشمندی یاددهی و یادگیری برای فرد و جامعه، نقش فناوری های نوین و نقش یادگیری در اقتصاد دانش بنیان را به عنوان فرصت های کارآفرینان آموزشی نشان داد. عدم وجود قوانین مشخص ، اولویت نبودن آموزش برای مردم و سازمان ها به دلیل ضعف اقتصادی جامعه، ضعف فرهنگ کارآفرینی در حوزه آموزش، سرمایه گذار کم در حوزه آموزش، آشنا نبودن به دانش روز و فناوری، از جمله تهدیدهای کارآفرینان آموزشی ایرانی به دست آمده است.
The aim of this study was to identify the ecosystem, opportunities and threats of educational entrepreneurship, which has been done with a qualitative approach.The statistical population of the study is educational entrepreneurs of Tehran, who have established an innovative institution and institution in the field of education.First, the educational entrepreneurship ecosystem was evaluated by documentation method and then the opportunities and threats, through Semi-structured interview with 11 educational entrepreneurs.The results of the research, the low competition and the breadth of education, attention to education as the key to society development, private and competitive training, valuable teaching and learning for the person and society, the role of new technologies and the role of learning in knowledge-based economy as the educational entrepreneurschr('39') opportunities showed.Lack of specific laws and ambiguity and inconsistency in laws, the priority of education for people and organizations due to the economic weakness of society, the lack of cultural weakness, low investor in the field of education, not familiar to the knowledge of the day and technology, including the threats of Iranian educational entrepreneurs.
Machine summary:
در ايران نيز در اسناد بالادستي چون بند ١٨ سند تحول بنيادين به ضرورت تغيير و نوآوري در نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي با رويکرد تعالي بخش ، پويا و بالنده تأکيد دارد و در راهکار ٥ بند ١٨ به استقرار نظام خلاقيت و نوآوري در آموزش وپرورش در راستاي تربيت جامع و بالندگي اخلاقي و معنوي و حمايت مادي و معنوي از مديران ، معلمان و مربيان و دانش آموزان خلاق و نوآور و کارآفرين مورد توجه قرار گرفته است که مي تواند فرصت و حمايت هاي براي کارآفرينان آموزشي فراهم آورد.
و همچنين نياز به تحول سيستم آموزشي براي پاسخگويي به اين تغييرات ، مباحث مربوط به کارآفريني آموزشي موردتوجه قرارگرفته اما اکوسيستم و فرصت يا چالش هايي که مي توانند زمينه بروز و توسعه فعاليت هاي کارآفرينان آموزشي را شکل دهد؛ ناشناخته است بنابراين 1.
پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد که کارآفريني آموزشي به عنوان رويکردي نو براي پاسخ به نيازهاي آموزشي و فرصتي براي حل مسائل آن با تأکيد بر نوآوري و افزايش رفتارهاي کارآفرينانه در آموزش مورد توجه پژوهشگران بوده است .
Heidarifard, Reza, Zeinabadi, Hassan Reza, Behrangi, Mohammad Reza, Abdollahi, Bijan, (2015), Innovative school culture and spatial planning; A qualitative study, Quarterly Journal of Educational Management, Year 7, No. 2, Summer, 2016, 36.
Educational Entrepreneurship, Entrepreneurial Culture (Challenges and Strategies); Institute of Humanities and Cultural Studies, Year 8, Spring 2013.
Clarifying the domain of educational entrepreneurship: Implications for studying leadership, innovation and change.
International educational and innovation and public sector entrepreneurship.