Abstract:
هدف پژوهش حاضر فهم پدیدارشناسانۀ پذیرش نوآوری در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان است.
سؤالات پژوهش:
1-چه تغییرات و نوآوریهایی در دانشگاه فرهنگیان و برنامه درسی آن پس از تأسیس ایجاد شده است؟
2- واکنش مدرسان و دانشجومعلمان نسبت به نوآوری برنامه درسی در دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟
مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش را ، مدرسان و دانشجومعلمان پردیسهای منطقه ده تشکیل میدهند که با روش نمونهگیری هدفمند از نوع ترکیبی بر اساس قاعدة اشباع نظری 26 مشارکتکننده از میان آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادههای پژوهش نیز با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته جمع آوری و با روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل گردید.
براساس تجارب مشارکتکنندگان، عمدهترین زمینههای نوآوری در برنامههای دانشگاه فرهنگیان را میتوان در قالب یک مضمون فراگیر، سه مضمون سازماندهندۀ نوآوری در نظام آموزشی، نوآوری در نظام پذیرش دانشجو و نوآوری در ماهیت و محتوای برنامه درسی و همچنین 15 مضمون پایه دستهبندی کرد. همچنین یافتهها حاکی از آن است که واکنش مدرسان و دانشجومعلمان به نوآوری در برنامههای درسی در این دانشگاه را میتوان به دو طیف مجزا تقسیم کرد که از یکسو نگاه ستایشگرانه و پذیرش کامل و از سوی دیگر نگاه منتقدانه و مقاومت صریح قرار دارد.
دانشگاه فرهنگیان با اتخاذ تدابیر مناسب میتواند زمینه را برای پذیرش بیشتر برنامه درسی نوآرانه و کاهش مقاومت در برابر آن فراهم نماید.
The purpose of this research is the phenomenological understanding of the acceptance of innovation in the Farhangian University curriculum. Using the qualitative and phenomenological approach, the acceptance of innovation was examined in the curriculum of Farhangian University .The statistical population consists of lecturers and student-teachers of ten area campuses of Hamadan, Kermanshah, Kurdistan and Ilam provinces. In this research, 26 participants who had experienced innovations as teachers or student-teachers were selected using combination or mixed purposeful sampling method and theoretical saturation criteria. data were collected using semi-structured interviews and analyzed using seven-stage Colaizz and content analysis method. Based on the experiences of the participants, the major areas of innovation in the programs of the Farhangian university can be divided into fifteen basic themes with one overarching theme, three themes of organizational innovation in the educational system, innovation in the student admission system, and Innovation in the nature and content of the curriculum. The findings also suggest that teachers and student-teacher responses to curriculum innovation at this university can be divided into two distinct categories: on the one hand there is praiseworthy and full acceptance, but on the other There is a critical look and an explicit resistance. Participants 'reasons for both types of views were presented in three overarching theme, 15 Organizer theme and 36 basic theme with an example of the participants' views. Finally, suggestions were made to increase the acceptance level of curriculum innovations.
Machine summary:
در سند تحول بنيادين نظام آموزش وپرورش ، مسئوليت بازمهندسي سياست ها و بازتنظيم اصول حاکم بر برنامه درسي تربيت معلم کشور با تأکيد بر کارورزي و انطباق سطح شايستگيهاي حرفه اي معلمان در سطح ملي و جهاني با مقتضيات الگوي برنامه درسي در نظام تعليم و تربيت و طراحي سياست هاي مناسب براي ارتقاء شيوه هاي جذب ، تربيت و نگهداشت معلمان در آموزش وپرورش ، به دانشگاه فرهنگيان واگذار شده است ( ٢٠١٢:٤٦, Document of the fundamental transformation of education) و بر اساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ايجاد تحول و نوآوري در نظام تربيت معلم کشور و تغيير، اصلاح و ارتقاء روش ها و برنامه هاي آموزشي و پژوهشي تربيت معلم ، بر اساس مباني اسلامي و آخرين تحولات علمي و بهره مندي از فناوريهاي نوين جهت تحقق اهداف تعليم و تربيت اسلامي، از اهداف اصلي دانشگاه فرهنگيان به شمار ميرود (٢٠١٢:٧ ,Statute of the University of Farhangian).
(and Ahmadi, 2015 مطابق سند تحول بنيادين نظام آموزش وپرورش که دانشگاه فرهنگيان ، مکلف به باز مهندسي سياست ها و باز تنظيم اصول حاکم بر برنامه درسي تربيت معلم کشور با تأکيد بر کارورزي و طراحي سياست هاي مناسب براي ارتقاي شيوه هاي جذب ، تربيت و نگهداشت معلمان در آموزش وپرورش شده است ( ٢٠١٢:٤٦, Document of the fundamental transformation of education) و همچنين بر اساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي که تحول و نوآوري در نظام تربيت معلم کشور و تغيير، اصلاح و ارتقاي روش ها و برنامه هاي آموزشي و پژوهشي تربيت معلم ، بر اساس مباني اسلامي و آخرين تحولات علمي و بهره مندي از فناوريهاي نوين جهت تحقق اهداف تعليم و تربيت اسلامي، از اهداف اصلي دانشگاه فرهنگيان به شمار ميرود ( Statute ٢٠١٢:٧ ,of the University of Farhangian).