Abstract:
بازاریابی در کسبوکارها عمدتا به عنوان فعالیتهایی در نظر گرفته میشود که محصول تولید شده یا خدمت ارائه شده را هر چه بیشتر به بازار عرضه کند، به فروش برساند و در انتها تولید کننده درامد باشد. این تعریف به عنوان بخش دوم از بازاریابی درست است ولی کامل نیست. بخش دیگر بازاریابی به فعالیتهایی مربوط میشود که پیش از تولید محصول یا ارائه خدمت باید انجام بگیرند. قسمتی که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و علتی است که هزینههای زیادی هدر میرود و ممکن است نه تنها بازدهی نداشته باشند بلکه حتی نتایج منفی هم در بازار داشته باشند. در این مقاله قصد داریم تغییراتی را در بازاریابی معرفی کنیم یا به عبارت دیگر در بازاریابی، بازسازی انجام دهیم. به این منظور ابتدا آمیخته بازاریابی را مرور و با مهمترین عناصر بازسازی ترکیب میکنیم تا در نهایت بتوانیم به بهترین نتایج دست پیدا کنیم و کسبوکار را به بهترین نسخه خود تبدیل کنیم.
Machine summary:
اگر این واژه را در فرهنگ واژگان کمبریج 1 جستجو کنیم با چنین تعریفی مواجه خواهیم شد "فعالیتی در کسبوکار که شامل یافتن نیاز مشتریان و استفاده از آن برای طراحی محصولات و خدمات و فروش موثر آنها است.
در دنیای دائماً درحال تغییر ما ایدههای بسیاری میتوان برای بازاریابی و فروش بیشتر محصولات یا خدمات ارائه کرد ولی آنچه اهمیت بیشتری پیدا میکند و میتواند سازمان ما را نسبت به سایرین متمایز کند، فرآیند پیاده سازی این ایدهها است.
عوامل بسیاری در فرآیند تاثیرگذار هستند که میتوانند هزینه تولید محصول یا ارائه خدمت را تغییر دهند که درنهایت منجربه تغییر در قیمت و درامد میشود، که قیمت خود نیز از عناصر بازاریابی است.
یعنی کسبوکار چه اقدامی میتواند انجام دهد که هم مشتریان فعلی خرید بیشتری داشته باشند و هم مشتریان جدیدی به گروه مشتریان اضافه بشوند؟ در اکثر موارد مهمترین نوع ترفیعی که در کسبوکارها به کار گرفته میشود تخفیفات نقدی است که این تخفیفات خود نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند؛ مانند تخفیف فصلی، تخفیف خرید عمده و بسیاری موارد دیگر.
به عنوان مثال در صنعت گردشگری مشتری در انتخاب تور یکی از گزینههایی که احتمالاً در نظر میگیرد وعدههای غذایی است و یا امکانات اضافهای که در محل اقامت در اختیار مسافران قرار میگیرد، یا در صنعت تفریح و سرگرمی که با خرید بیشتر در یک مرحله تعداد بازیهای بیشتری میتوانید استفاده کنید، یا در صنایع تولیدی فروشهایی که به صورت دریافت دو محصول در مقابل پرداخت هزینه یک محصول انجام میگیرد و موارد بسیار دیگر.
در هریک از این موارد میتوان با توجه به آنچه کسبوکار برای محصول خود ارائه میدهد، شخصی سازی انجام داد تا وجه تمایزی در صنعت ایجاد کند و البته رضایت مشتری را هرچه بیشتر جلب کند.