Abstract:
امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت برای اکثر سازمان ها و مدیران موضوع مهمی به شمار میرود. و از طرفی توجه به رفتار مصرف کننده و عملکرد سازمان نیز امر بسیار ضروری برای بقای سازمان می باشد. بنابراین هدف اصلی پژوهش بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر رفتار مصرف کننده و عملکرد سازمان در بانک سپه استان فارس می باشد. که از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش همبستگی میباشد. ابزار گرد آوری پرسشنامه می باشد که روایی آن با روایی سازه، تشخیصی و همگرا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان بانکهای سپه در استان فارس می باشند. که حجم آنها با جدول مورگان 384 نفر برآورد گردید که به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس در بین مشتریان بانک سپه استان فارس توزیع و 364 پرسشنامه به صورت تکمیل شده جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل 8.8 (معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج حاصل از پردازش داده ها نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار مصرف کننده دارد و همچنین رابطه مثبت و معنادار مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد سازمان تایید شد.
Machine summary:
فرزین فر و همکاران در سال (1395) در تحقیق خود با عنوان " تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی اعتماد و رضایت " در هتلهای سه ستاره و چهار ستاره استان یزد پرداختند که دادهها را با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار pls و spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
مدل مفهومی (صائب نیا و همکاران (1397)؛ محمد علیزاده گان و همکاران (1394)؛ یوهان چانگ و چانگ هینگ یه (2017)؛ لنو و همکاران 1 (2017)) بنابراین فرضیه های تحقیق بصورت زیر جهت بررسی ارائه می گردد؛ H1: مسئولیت اجتماعی شرکت بر رفتار مصرف کننده در بانک سپه استان فارس تاثیر معنی داری دارد.
نتايج آزمون فرضيه ها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج به دست آمده نشان داد که مقدار آماره t برای فرضیه اول برابر با 17/11 میباشد که بیانگر تایید شدن این فرض است؛ بدین معنا که مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر معناداری بر رفتار مصرف کننده در بانک سپه استان فارس داشته است.
مقدار آماره t برای فرضیه دوم نیز 23/14 است؛ یعنی رفتار مصرف کننده تاثیر معناداری بر عملکرد شرکت در بانک سپه استان فارس دارد.
6- نتیجه گیری هدف این مطالعه، بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر رفتار مصرف کننده و عملکرد سازمان در بانک سپه استان فارس بود.
Journal of Corporate Social Responsibility and Environmental Management,18 (6) , 352-369.