Abstract:
مقدمه: در عصر حاضر، با واگذاری امور زندگی به رایانهها و دستیازیدن بشر به ابزارهای نوین، بیم آن میرود که انسان در گذار از زندگی سنتی به روش مدرن و صنعتی، کمکم از جایگاه اثرگذاری و موضع فعال بهسوی اثرپذیری و انفعال پیش رود، به گونهای که بعضاً هویت و مسئولیت خویش را به فراموشی سپارد و مانند ابزاری در دست ساماندهندگان نظم نوین جهانی درآید؛ در نتیجه همه ارزشهای فطری و عقلانی و اختیار بیرنگ شود و جامعیت فضایل دینی از جمله پیامدهای عفاف به دست حیلتورزان نوین به بازی گرفته شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی توصیفی- تحلیلی بنیانها و پیامدهای عفاف در قرآن کریم بهمنظور طراحی الگوی مطلوب تعلیم و تربیت اسلامی بود.
نتیجهگیری: خداوند با قراردادن عقل، فطرت و اختیار در وجود انسان، اسباب درونی تربیت او و کسب ملکات فاضله یا رذیله را ایجاد نموده است. انسان از همان ابتدای خلقت، آن گاه که دریافت عریان است بهطور فطری با استفاده از برگهای درختان اقدام به پوشانیدن خود کرد. بر این پایه عقل انسان نیز سازگار با فطرت پاک و براساس اختیار خود، حکم بر وقاحت و زشتی برهنگی و پسندیدهبودن پوشش و رعایت شرم و حیا میکند. همچنین عفاف به لحاظ فردی و اجتماعی دارای پیامدهای مثبت بسیاری است، که از ابعاد مختلف روحی، جسمی، جنسی و حتی خانوادگی قابل تعمق و بررسی بوده و نقش تاثیرگذاری در رفتار و زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد.
Nowadays, with the assignment of the affairs of life to computers and the adoption of human beings by modern means, it is feared that moving from traditional life to a modern and industrial way, human beings go from a position of influence and an active position to action and passivity, so that they sometimes lose their identity and responsibility, and becomes an instrument in the hands of the organizers of the modern world order. As a result, all innate and rational values and discretion are dimmed and the comprehensiveness of religious virtues, including the implications of chastity will be brought to the hands of the newly-formed hunters. The aim of this study was to investigate the foundations and implications of chastity in the Holy Quran in order to design the ideal model of Islamic education by a descriptive-analytical method.
By creating wisdom, innate, and authority in the presence of human, God has created the intrinsic means of his education and the acquisition of grace or rascality. From the very beginning of creation, human began to cover himself with the use of leaves of the trees when he understood he is was bared. On this basis, human is also consistent with pure nature and based on his own authority, he accepts ugliness and obscenity nudity and the likeness of the cover and observe shame and merry. In addition, chastity in terms of both individual and social has many positive implications, which can be considered from different dimensions such as mental, physical, sexual, and even family, and have a role in the individual and social behavior of the human.