Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسة عملکرد دانشآموزان دختر و پسر پایة چهارم در حل مسائل کلامی ریاضی براساس مدل تحلیلخطای نیومن است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، دانشآموزان پایة چهارم منطقة 12تهران است که 399 نفر از این دانشآموزان به روش تصادفیخوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، آزمونی محققساخته شامل چهار پرسش تشریحی است که روایی صوری و محتوایی آن توسط توسط چند تن از استادان و صاحبنظران آموزش ریاضی تأیید شد. پایایی ابزار با توجه به ضریب آلفای کرونباخ 8/0 بهدست آمد که در سطح مطلوبی بود. براساس نتایج، تفاوت معناداری در عملکرد دختران و پسران در حل مسائل کلامی ریاضی وجود دارد و به طور کلی، دانشآموزان پسر در حل این نوع مسائل با مشکلات کمتری مواجه بودند. نتایج نشان داد اتکای بیش از حد دانشآموزان به دانش رویهای خود و سطحیبودن دانش مفهومیشان میتواند از علل ضعف آنها در حلمسائلکلامی باشد. همچنین، شمار اندک مسائل کلامی ارائهشده در کتابهای درسی ریاضی پایههای اول تا چهارم ابتدایی و در نتیجه آموزش ناکافی در این راستا از دیگر عوامل منفی مؤثر در دستیابی دانشآموزان به حل مسائل کلامی محسوب میشود.
The aim of this study was to investigate and compare the performance of fourth grade girl and boy students in solving mathematical word problems based on the Newman error analysis model. The research method is descriptive survey. The statistical population is the fourth grade students of Tehran's 12th district that 339 students were selected by using cluster sampling. The instrument is a researcher-made test consisting of four descriptive questions whose face and content validity was confirmed by several professors and experts in mathematics education. The reliability of the instrument was obtained according to Cronbach's alpha coefficient of 0.8, which was at a desirable level. According to the results, there is a significant difference in the performance of girls and boys in solving word math problems and in general, boys had less difficulties in solving these types of problems. The results showed that students' excessive reliance on their procedural knowledge and shallowness of their conceptual knowledge can be one of the reasons for their weakness in solving word problems. Also, the small number of word problems presented in the mathematics textbooks of the first to fourth grades of elementary school and as a result of insufficient education in this regard are other negative factors affecting students' ability to solve word problems.