Abstract:
تبیین ماهیت پارادایم فکری ملاصدرا، بعنوان نظام فلسفی جامع در جهان اسلام، همواره مورد بررسی پژوهشگران بوده است. تاکنون هشت دیدگاه در اینباره مطرح شده است؛ بعضی نظام فکری ملاصدرا را فلسفه، گروهی عرفان و عدهیی کلام دانستهاند اما گفتهها و نوشتههای او نافی این دیدگاههاست. او مایل است نظام اندیشهیی خود را «حکمت» نام نهد که عبارتست از علم به خدا و صفات و افعال او با روش توامان برهانی و عرفانی. اما به اعتقاد نگارنده، حکمت هویتی مستقل از سه مشرب فکری فلسفه، کلام و عرفان ندارد و نمیتوان آن را مکتبی مستقل لحاظ نمود. از اینرو، برای تبیین دقیق نظام فکری او باید افزون بر بررسیهای درونی و محتوایی، از منظر بیرونی نیز به زیستجهان ملاصدرا نگریست. با در نظرگرفتن این امر، میتوان مکتب صدرالمتالهین را از منظر درونی، «کارکردگرایی وفاقبخش» ـ بمعنای تلاش برای کاربردی نمودن آن و وحدت میان مشارب فکری سهگانهـ دانست و از منظر بیرونی، «زمانشناسانة مردمنگر»؛ یعنی شرایط فکری، اجتماعی و سیاسی عصر وی باید در تبیین مباحث، مسائل و روش فکری او لحاظ شود. بر این مبنا، نویسندگان معتقدند با لحاظ نمودن سه نکته میتوان رویکردی بهینه به نظام فکری صدرایی داشت. این سه نکته عبارتند از: تمایز حقایق عقل از حقایق ایمان، حذف آنچه با روش فلسفی ناسازگار یا ناهمسوست و تعیین محدوده و قلمرو عقل در برابر نقل و عرفان. در این مقاله ضمن ارائة دیدگاه صدرالمتالهین دربارة نظام فکریش، تلاش شده با تبیین اندیشة صدرایی از منظر محتوایی و شرایط بیرونی، تحلیلی نو دربارة نظام فکری ملاصدرا ارائه گردد.
The nature of Mulla Sadra’s philosophical paradigm as a comprehensive system of philosophy has always been investigated by researchers in related fields. So far, eight views have been proposed in this regard; some of them consider Mulla Sadra’s school to be a philosophical one; some others view it as a gnostic one, while others attribute a kalami nature to it. Nevertheless, his words and writings contradict these views. He mainly prefers to call his system of thoughts “wisdom”, which means the knowledge of God and His attributes and acts based on a mixed kalami-gnostic method. However, the writer believes that wisdom has no independent identity distinguishing it from philosophy, kalam, and gnosis and cannot be deemed as an independent school. Accordingly, in order to provide an accurate explanation of his system of thoughts, in addition to internal and content-based analyses, one should observe the external features of the world Mulla Sadra lived in. Hence, from an external perspective, it apparently follows “consensus-creating functionalism”; that is, his school seeks to create functional unity among the three systems of thought. From an external perspective, it follows an anthropological life-course approach; in other words, one should consider the various philosophical, social, and political conditions of his time in explaining the discussions, problems, and methods embedded in his system of thinking. Accordingly, the writer believes that three points should be considered in adopting an optimal approach to examining the Sadrian system of thought: the distinction between the truths about the intellect and the truths about faith, omission of what is inconsistent with philosophical method, and distinguishing the borderlines of intellect from those of narration and gnosis. In this paper, while presenting Mulla Sadra’s view of his own school, it has been tried to clarify Sadrian thoughts based on their internal content and external conditions in order to provide a new analysis of his thought system.