Abstract:
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استکبار جهانی به شکلهای گوناگون، به مقابله با
ملت ایران پرداخت . از آن جمله، تحمیل جنگ هشت سال ة عراق علیه ایران ، و
پشتیبانی کامل نظامی و تبلیغاتی از رژیم بعثی عراق بود . رهبر کبیر و بنیانگذار
جمهوری اسلامی ایران در طول دوران دفاع مقدس، با هوشیاری کامل، در مقابله
با تبلیغات وسیع و پرحجم دشمن، مواضع اندیشمندانه و سنجیده ای اتخاذ فرمودند
که بررسی و دق ت نظر علمی آن، همانند دیگر موضوعات به جا مانده از آن رهبر
یگانه، ضروری به نظر می رسد. ما در این مقاله به موارد مدیریت تبلیغات جنگ، به
عنوان یک عنصر مهم ، که از "استراتژی بزرگ " هر کشوری در زمان جنگ
محسوب می شود و برخی صاحبنظران تبلیغات، جنگ را تار و پود تاکت یک،
لجستیک و استراتژی نظامی نامیده اند، پرداخته ایم و اثبات کرده ایم که بدون یک
مدیریت موفق تبلیغات جنگ، فرماندهی جنگ، قادر به هدایت و رهبری و ادارة
امور جنگی نخواهد بود.
Machine summary:
صدام بـراي لغو قرارداد صلح ١٩٧٥ الجزاير اعلام کرد در آن زمان ، عراق در موضع ضعف قرار داشـته ؛ بنابراين ، قرارداد صلح بر آن تحميل شده است يا براي آغاز حمله به ايران و قلـب ماهيـت جنگ ، از توطئه مشترک اسرائيل ، امريکا و ايران خبر داد و براي آن کـه نظاميـان و مـردم مسلمان و شيعه مذهب عراق را به جنگ تشويق کند چاره اي نداشت ، جز آن که به جنـگ جنبه عربي - فارسي بدهد و ايرانيان يا فارس ها را همان مجوس هاي قديم بخواند و جنگ را انتقام تاريخي فارس ها از نبرد پيروزمندانه قادسيه اول عرب ها به رهبـري سـعدبن ابـي وقاص بخواند.
رهبر کبير انقلاب اسلامي امام خميني (ره ) نيز با هوشياري و درايت تمام ، اين امر مهـم را مورد توجه قرار داده و در مواقع مختلف و حساس ، ملت ، مسؤولان و دست انـدرکاران تبليغات را به آن مهم توجه کرده است ؛ چنانکه مي فرمايد: «مسالة تبليغات ، يکي ازمسائل بسيار مهمي است که شـايد در راس بيـشترامور واقـع 1 بشود.
صحيفه نور، جلد ١٥، از پاسخ امام خميني (ره ) به نامه خالدبن عبدالعزيز پادشاه عربـستان سـعودي در تاريخ ٦٠/٧/١٨، تهران : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، ص ١٨٦.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران ، استکبار جهاني بـه سرکردگي آمريکا اين هدف را به عنوان يک هدف کلي در رأس برنامه هاي خود قرار داده است و در جنگ تحميلي نيز اين هدف کلي ، مورد توجه آنها و رژيم دست نشانده ي عراق بوده است .