Abstract:
زمینه: رفتار اخلاقی مصرفکننده توجه زیادی را در سالهای اخیر به خود جلب کرده است. با این وجود، اکثر تحقیقات تجربی بر روی موارد خاصی از رفتار مصرفکننده اخلاقی تمرکز کرده و سایر رفتارهای اخلاقی او را نادیده گرفته است. این مطلب به معنی فقدان درک کامل سبکهای زندگی مصرفکنندگان اخلاقی میباشد. در این مقاله ضمن اشاره به بسترهای شکلگیری مصرف اخلاقی، طیف کاملی از نگرانیها و رفتارهای اخلاقی مصرفکنندگان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته است.
ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: این مقاله نگرانیها و تجارب رفتاری مصرفکنندگان اخلاقی را بطور کامل مورد بررسی قرار داده و نشان میدهد که نگرانیهای اخلاقی مصرفکنندگان در سه حوزه رفاه محیط زیست، رفاه انسانی-اجتماعی و رفاه حیوانات مطرح بوده است. آنها از طریق خرید تشویقی محصولات، تحریم شرکتها، سادهزیستی داوطلبانه، مصرف غذای آهسته و رفتارهای اخلاقی گفتمانی در جهت در پیش گرفتن یک سبک زندگی اخلاقی، اقدام میکنند. بهرحال در ایران، اینگونه اقدامات و رفتارها از سوی مصرفکنندگان در آغاز راه بوده و فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم. این یافتهها، بازاریابان و سیاستگذاران دولتی را به بررسی عمیق نگرانیها و رفتارهای اخلاقی مصرفکنندگان فرا میخواند. از سوی دیگر شرکتهای تجاری با اتخاذ استراتژیهای بازاریابی مناسب میتوانند در جهت پاسخگویی بهتر به نگرانیهای اجتماعی و زیستمحیطی مصرفکنندگان و تامین نیازها و خواستههای اخلاقی آنها اقدام نمایند و به مزیت رقابتی دست یابند.
Background: Consumer ethical behavior has attracted much attention in recent years. However, most empirical research has focused on specific instances of ethical consumer behavior and ignored other ethical behaviors. This means a complete lack of understanding of the lifestyles of ethical consumers. In this article, while referring to the formation of ethical consumption, a full range of ethical concerns and behaviors of consumers has been studied and identified.
Conclusion: This article thoroughly examines the concerns and behavioral experiences of ethical consumers and shows that the ethical concerns of consumers in the three areas of environmental welfare, human-social welfare and animal welfare. They seek to adopt an ethical lifestyle through incentive purchases, corporate sanctions, voluntary simplification, slow food consumption, and ethical discourse behaviors. However, in Iran, such actions and behaviors by consumers are at the beginning of the road and we are far from the desired situation. These findings call on marketers and government policymakers to delve deeper into consumerschr('39') ethical concerns and behaviors. On the other hand, by adopting appropriate marketing strategies, commercial companies can better respond to the social and environmental concerns of consumers and meet their needs and ethical desires, and achieve a competitive advantage.
Machine summary:
در این مقاله ضمن اشاره به بسترهای شکلگیری مصرف اخلاقی، طیف کاملی از نگرانیها و رفتارهای اخلاقي مصرفكنندگان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته است.
ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮي: اين مقاله نگرانیها و تجارب رفتاری مصرفكنندگان اخلاقي را بطور کامل مورد بررسی قرار داده و نشان میدهد که نگرانیهای اخلاقی مصرفکنندگان در سه حوزه رفاه محیط زیست، رفاه انسانی-اجتماعی و رفاه حیوانات مطرح بوده است.
آنها از طریق خرید تشویقی محصولات، تحریم شرکتها، سادهزیستی داوطلبانه، مصرف غذای آهسته و رفتارهای اخلاقی گفتمانی در جهت در پیش گرفتن یک سبک زندگی اخلاقی، اقدام ميکنند.
از سوی دیگر شرکتهای تجاری با اتخاذ استراتژیهای بازاریابی مناسب میتوانند در جهت پاسخگویی بهتر به نگرانیهای اجتماعی و زیستمحیطی مصرفکنندگان و تامین نیازها و خواستههای اخلاقی آنها اقدام نمایند و به مزیت رقابتی دست یابند.
خلاصهای از نگرانیها و رفتارهای اخلاقی مصرفکنندگان در ادوار مختلف تاریخی در جدول شماره 2 نشان داده شده است.
مصرفکنندگان از طریق خرید تشویقی محصولات، تحریم شرکتها، سادهزیستی داوطلبانه، مصرف غذای آهسته و رفتارهای اخلاقی گفتمانی در جهت در پیش گرفتن یک سبک زندگی اخلاقی، اقدام ميکنند.
Profiling levels of socially responsible consumer behavior: a cluster analytic approach and its implications for marketing.
Journal of Consumer Marketing; 18(7): 560-577.
Journal of Ethical Research; 6(2): 117-133.
Understanding ethical consumption decisions: The role of values, attitudes and expectations in the apparel purchasing context.
Investigating the factors affecting consumer ethical behavior.
Quarterly Journal of Ethical Research; 6(3): (In Persian).
Journal of International Consumer Marketing; 19(3): 53-72.
Journal of Research For Consumers; 32: 32-70.