Abstract:
چکیده هدف این پژوهش، مقایسه تداعیهای آشکار و ناآشکار مربوط به بنیانهای اخلاقی در دانش آموزان دارای رفتار قلدری بود. روش پژوهش از نوع توصیفی و جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر دوره اول و دوم دبیرستان شهر تهران بود که تعداد 113 نفر از چهار دبیرستان به روش نمونهگیری خوشهای در دسترس در سال تحصیلی 99-98 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه قلدری ایلی نویز، پرسشنامه بنیانهای اخلاقی( هایت و گراهام،2007)، و آزمون تداعی ناآشکار بنیانهای اخلاقی (IAT)استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که تداعیهای آشکار ابعاد اخلاقی مراقبت/آسیب و اطاعت/براندازی،و تداعیهای ناآشکار ابعاد انصاف/تقلب، وفاداری/خیانت، و پاکی/گناه میتوانند رفتار قلدری را با اطمینان پیشبینی نمایند (0001/0p≥ ). این نتایج تاییدکننده تعامل نقش آشکار و ناآشکار بنیانهای اخلاقی در ارتباط با رفتار قلدری است و میتواند در شناخت بهتر آن و طراحی مداخلات آموزشی و درمانی روانشناختی موثر باشد.
Abstract: The aim of this study was to compare the explicit and implicit associations of moral foundations in students with bullying behavior. The research method was descriptive and the statistical population included first and second year high school male students in Tehran that 113 people from four high schools were selected by cluster available sampling method in the academic year of 1998-99. To collect data, the Illinois Bullying Questionnaire, the Moral Foundations Questionnaire (Hyatt and Graham, 2007), and the Implicit Association Test for moral foundations (IAT) were used. Data were analyzed by using multiple regression analysis. The results showed that explicit associations in the ethical dimensions of care/harm and authority/subversion; and implicit associations in the dimensions of fairness/cheating, loyalty/betrayal, and sanctity/degradation could predict bullying behavior with confidence (p≥ 0.0001). These results confirm the interaction of the explicit and implicit role of moral foundations in relation to bullying behavior and could be effective in better understanding and designing training, and psychological interventions.