Abstract:
از آنجایی که هدف اصلی تحقیق، فراتحلیل کاربرد علوم شناختی در یادگیری ترکیبی بود لذا برای انجام تحقیق از روش شناسی فرا تحلیل مبتنی بر براورد اندازه اثر کاربرد علوم شناختی در یادگیری ترکیبی استفاده شد. از بین جامعه آماری تحقیق در بازه زمانی 1397-1380 تعداد 28 تحقیق یافت شد که از این تعداد بر اساس روش نمونه گیری هدفمند مبتنی بر تحقیقات میدانی و ملاک های درون تحلیلی 18 سند پژوهش به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. جهت تحلیل داده ها از مدل کوهن و نرم افزار CAM2استفاده شد.در نتایج تحقیق حجم اثر 59/1 برآورد شد که براساس مدل تفسیر کوهنی در حد زیاد است که این امر نشان دهنده تاثیر زیاد کاربرد علوم شناختی در یادگیری ترکیبی است. در این پژوهش با استفاده از روش فرا تحلیل بررسی محتوایی تحقیقات انجام شده مانند تناسب نتایج با اهداف تحقیق، نوع چارچوب نظری و نوع راهکارهای پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت و در بررسی ظاهری به روش تحقیق استفاده شده پرداخته شد. جامعه آماری این تحقیق کل مقالات مربوط به حوزه نظری علوم شناختی بوده است نتایج حاصل از تحقیق نشان داد، علوم شناختی بر یادگیری، حل مسئله ی خلاق، مدل های مبتنی بر آگاهی ذهنی اثر گذار است. در زمینه ارزشیابی با توجه به اینکه بر اساس علوم شناختی مشکلات افراد در بازیابی است، آزمونهای مکرر در آموزش ترکیبی توصیه می گردد که باعث کاهش مشکلات مربوط به بازیابی می شود.
Since the main purpose of the research was meta-analysis of the application of cognitive sciences in blended learning. Therefore, meta-analysis methodology based on estimating the effect of cognitive science application in blended learning was used to conduct research. Among the statistical population of the research in the period of 2000-2018, 28 researches were found. From this number, based on purposive sampling method based on field research and intra-analytical criteria, 18 research documents were selected as a statistical sample. To analyze research data a was used meta-analysis checklist based on the structured method. In this research was used CAM2 software and Cohen Model.. The statistical population of this research was all articles related to the theoretical field of cognitive sciences.It was shown by reviewing articles that cognitive sciences has been considered in teaching-learning, evaluation, tools and resources.. The results of the study of cognitive sciences affected to learning, creative problem solving, and mental-based models. In the field of evaluation given that it is based on cognitive sciences student problems are in recovery, frequent tests are recommended in blended education, which reduces recovery problems.