Abstract:
با پیشرفت فناوری و ارائه کالاها و خدمات متنوع یکی از موضوعاتی که باعث میشود افراد به خرید یک کالا تمایل پیدا کنند ارائه خدمات پس از فروش میباشد. سؤال اصلی که این نوشتار درصدد بررسی آن میباشد ماهیت تعهد خدمات پس از فروش و تفاوت آن از سایر نهادهای مشابه میباشد. در این مقاله این موضوع به شیوه توصیفی و تحلیلی با ابزار کتابخانهای مورد بررسی قرارگرفته و از دادههای موجود مشخص گردیده، خدمات پس از فروش در ماهیت متفاوت از گارانتی و وارانتی میباشد. ایجاد تعهد به خدمات پس از فروش از طریق درج شرط فعل یا بر مبنای شرط بنایی متصور میباشد در این وضعیت مشروط علیه ملزم به وفاء بوده و برای مشروط له حق الزام ایجاد میگردد. اگر خدمات پس از فروش به عنوان شرط فعل در ضمن عقد بیع درج شود، گاهی تولید کننده با انعقاد قراردادی فرعی که تابع عقد بیع است، ارایه خدمات را به اشخاص ثالث واگذار میکند. ممکن است تعهد به خدمات پس از فروش از طریق عقدی مستقلی از عقد اصلی ایجاد گردد، لذا نیازمند شرایط اساسی قراردادها میباشد. از سویی ممکن است الزام به ارائه خدمات پس از فروش در کالاهای سرمایهای ریشهای قانونی داشته باشد که در این حالت جزو قوانین آمره است؛ لذا توافقات مخالف این قوانین باطل و بلااثر میباشد. بعضی ماهیت این قرارداد را قرارداد خدمت و برخی قرارداد پیمانکاری میدانند که در اصل، ریشه هر دو این قراردادها نیز اجاره اشخاص است.
With the advancement of technology and the provision of various goods and services, one of the issues that make people want to buy a product is after-sales service. The main question that this article seeks to address is the nature of the after-sales service commitment and how it differs from other similar entities. In this article, this issue has been studied in a descriptive and analytical manner with the help of library tools and it has been determined from the available data that after-sales service is in a different nature from warranty and guarantee. Creating a commitment to after-sales service is conceivable by inserting an action condition or on the basis of a predetermined condition, in this situation, the condition is against the obligee and the right of obligation is created for the conditional. If after-sales service is included as an action condition in the contract of sale, sometimes the manufacturer entrusts the provision of services to third parties by concluding a subcontract that is subject to the contract of sale. An after-sales service commitment may be made through a contract independent of the original contract, so it requires the basic terms of the contracts. On the other hand, the obligation to provide after-sales service in capital goods may have legal roots, and in this case it is part of the mandatory rules, so agreements contrary to these rules are invalid and ineffective. Some consider the nature of this contract as a service contract and some as a contracting contract, in fact, the root of both contracts is the lease of individuals.
Machine summary:
گارانتی همانگونه که بیان شد گارانتی را به تضمین که از سوی تولید کننده داده میشود معنا کرده اند و در شرح ماهیت گارانتی بیان شده است : توافقی (اعم از شرط ضمن عقد یا مستقل از عقد اصلی) که به موجب آن شخصی به نام گارانتی دهنده در برابر شخص دیگری به نام گارانتی گیرنده متعهد میگردد چنانچه کالا یا خدمات مورد معامله در مدت زمانی مشخص دچار عیب ، ایراد یا نقصی گردد آن را اصلاح یا تعمیر نماید یا چنانچه دارای عیب اساسی باشد آن را با کالایی مشابه تعویض نماید (محمدی، شنیور،١٣٩٢، ص ٢١٥).
p ,١٠-٢٠٠٩ ,Jain؛ معین ،١٣٨٢، ص ٢٥)، لذا گارانتی مجموعه خدماتی بوده که پس از فروش کالا ارائه میگردد و ممکن است در همین زمان میان تولید کننده و خریدار قرارداد خدمات پس از فروش نیز وجود داشته باشد، پس در این صورت یکسان با گارانتی است و در معنای عام عنوان ضمانت نامه برآن اطلاق میشود، این اطلاق در قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در بند ٣ ماده ١ دیده می شود١.
در این صورت نفوذ آن تابع عقد اصلی است و اگر عقد اصلی منحل شود، شرط نیز از بین میرود (کاتوزیان ، ١٣٨٨،ج ١، ص ١٠١)؛ اما قرارداد مربوط به ارائه خدمات پس از فروش در ضمن عقد بیع قرار نمیگیرد بلکه قرارداد خدمات به صورت قراردادی جداگانه با ارائه کنندگان خدمات مربوطه منعقد میشود.