Abstract:
ساختار سرمایه به عنوان مهمترین پارامتر مؤثر بر ارزشگذاری و جهتگیری بنگاه اقتصادی در بازارهای سرمایه مطرح شده است. با توجه به نبود پژوهش جامع و مطالعه موردی در این زمینه، هدف پژوهش حاضر، تعیین الگوی غالب ساختار سرمایه در صنعت خودرو و ساخت قطعات میباشد. دوره زمانی پژوهش، 1395-1385 بوده و در صنعت مذکور، 26 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، از مدلهای رگرسیونی تلفیقی/ترکیبی و از نرمافزار ایویوز نسخه 9 استفاده شده است. در این پژوهش، جهت تعیین ساختار سرمایه از 3 معیار اهرم دفتری، اهرم بازار و اهرم بلندمدت استفاده شده است. همچنین، به منظور سنجش عوامل مؤثر بر ساختار سرمایه بر اساس نظریههای مختلف، از متغیرهای سود نقدی سهام، سودآوری، ریسک تجاری، ساختار دارایی، نقدینگی، رشد شرکت، اندازه شرکت، صرفهجویی مالیاتی غیر از بدهی، ظرفیت بدهی، صرفهجویی مالیاتی بدهی و نسبت پوشش بهره استفاده بعمل آمد. یافتههای پژوهش نشان میدهد در صنعت خودرو و ساخت قطعات، نظریههای سلسله مراتبی، خوشبینی مفرط و زمانبندی بازار، الگوهای غالب در بازار سرمایه ایران بودهاند.
Capital structure as the most important and effective parameter on the orientation and valuation of the firm in the capital markets has been considered. Given the lack of comprehensive research and case study in this field, the aim of this research is the determination of the dominant pattern of the capital structure in automotive and parts industry. The research period was 2006-2016 and in the mentioned industry, 26 companies were selected as statistical sample. The pooled/paned regression models were applied to analyze of research data in econometric software EViews 9. In the study, three criteria such as book leverage (LEV1), market leverage (LEV2), and long-term leverage (LEV3) were applied to determine of capital structure. Also, variables such as DPS to EPS (DPO), return on equity (ROE), business risk (BR), asset structure (TANG), liquidity (LIQ), market to book value (MB), company size (SIZE), non debt tax saving (NDTS), tangible assets to debt ratio (TADR), debt tax shelter (DTS), and interest coverage (IC) were exerted to measure of effective factors on capital structure based on different theories. Findings indicate that in the automotive and parts industry, pecking order, extreme management optimism, and market timing theories have been the dominant patterns in Iran's capital.