Abstract:
همزمان با پیشرفتهای شگرفی که در سالهای اخیر در اکتشاف سازوکارهای عصبی پایه یادگیری، حافظه، استدلال، هیجان و سایر فرایندهای شناختی فراهم آمده است، اشتیاق فراوانی به کاربست این دانش برای بهبود سیاستها و اقدامات تربیتی نیز نمایان گشته است. به موازات این اشتیاق روزافزون از جانب تربیتشناسان، معلمان، سیاستگذاران و سایر کارگزاران تربیتی، برخی بدفهمیها نیز متداول گشته که از آنها به عنوان افسانهها یا اسطورههای عصبی یاد میشود. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی افسانههای عصبی رایج در میان دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان با مشارکت تعداد 449 نفر دانشجو شش مرکز مستقر در تهران (180 مرد، 269 زن) انجام شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از یک مقیاس 59 پرسشی استفاده شد تا میزان دانش شرکتکنندگان درباره افسانههای عصبی مورد سنجش قرار گیرد. نتایج نشان داد که 8 افسانه عصبی در میان دانشجو ـ معلمان بیشترین رواج را دارد؛ یعنی اطلاعات نادرستی که آنها را بهعنوان واقعیت تلقی میکنند. این بدفهمیها به ترتیب عبارتند از: سبک یادگیری حسی ترجیحی یادگیرندگان؛ ورزشهای مناسب برای تمرین هماهنگی در انجام مهارتهای ادراکی-حرکتی؛ برتری نیمکرهای (چپ مغزی، راست مغزی)؛ باشگاه (ورزش) مغز؛ تقدم یادگیری زبان دوم به فراگیری زبان مادری؛ همسان عملکردن حافظه انسان وحافظه کامپیوتر؛ تقویت ذهن کودکان از طریق مکملهای امگا3؛ و ارتقای عملکرد تحصیلی از طریق مکملهای اسید چرب (امگا 3 و 6). نتایج این مطالعه از شیوع گسترده افسانههای عصبی در میان دانشجو معلمان حکایت میکند و بنابراین پیشنهاد میشود تدابیری مناسب در جهت ارتقای سواد دانشجو-معلمان درباره کاربردهای آموزشی معتبر از دانش و پژوهش مغز اتخاذ شود.
Along with the tremendous advances that have been made in recent years in the exploration of the neural mechanisms underlying learning, memory, reasoning, emotion, and other cognitive processes, there has been a strong desire to apply this knowledge to improve educational policies and practices. While there is seen such a growing desire by educators, teachers, policymakers and other educational agents, some neuromyths have become common. The present study aims to identify the prevalent neuromyths among teacher-students of Farhangian University. Participants were 449 teacher- students of six centers located in Tehran (180 males, 269 females), Iran. A 59-item questionnaire was used to evaluate the level of knowledge about the neuromyths among participants. The results showed that 8 of neuromyths are the most prevalent among teacher- students. These misunderstandings included: to differentiate curriculum and instruction according to the preferred sensory learning style of individuals; to improve literacy skills through exercises that rehearse co-ordination of motor perception skills; to differentiate curriculum and instruction based on hemisphere dominance (left brain, right brain); to improving attention through the brain gym; to learn the second language after learning the native language; to assimilate human memory with computer; to enhance the mental capacity of children using omega-3 supplements; to improve academic performance through fatty acid supplements (omega 3 and 6). Overall, the results of this study indicate the widespread prevalence of neuromyths among teacher-students, and it is suggested that appropriate policies be taken to promote teacher-student's literacy about the valid educational applications of brain research.