Abstract:
تجارت الکترونیک بحث نه چندان تازهای است که در جهان امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. در
راستای پیشرفت و تسهیل استفاده از این امکان، کشورها نیاز به تدوین و یکسان سازی قوانین در سطح
داخلی و بین الملل دارند. در مسیر این هدف، قانونگذار ایران قانون تجارت الکترونیک مصوب سال ١٣٨٢
را که برگرفته از قانون نمونه آنسیترال میباشد تدوین نموده است.
لازم به توضیح است که تجارت الکترونیک از حیث ماهیت معاملات تجاری تفاوت چندانی با معاملات
سنتی ندارد و عامل اصلی وجود تفاوت در این معاملات، انجام آنها از طریق برخط و استفاده از اینترنت
می باشد که این مطلب علیرغم اینکه امکان انجام معاملات بدون هیچ محدودیتی در سطح جهان را فراهم
نموده است؛ باعث بروز نوآوری ها و تفاوت هایی نسبت به قراردادهای سنتی گردیده است، که این خود بر
اهمیت معاملات الکترونیک و پرداختن به آن میافزاید؛ علی هذا این نوع مبادلات علاوه بر مزایای
بی شماری که به ارمغان آورده اند، مسائل حقوقی مختلفی مانند تعیین قانون حاکم و دادگاه رسیدگی کننده
بر اختلافات در این زمینه، تعریف اصول و مبانی قرارداد دراین معاملات و. . . را در سطح داخلی و
بین الملل به همراه دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد حقوقی قراردادهای الکترونیک و
نوآوری های قانون تجارت الکترونیک و به روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته است.
Machine summary:
اهداف تحقيق : هدف از گردآوري اين مقاله جلب توجه حقوقدانان و قانونگذار محترم به بحث تجارت الکترونيک و توجه به کسب علم بيشتر در اين زمينه و تدوين قوانين مناسب به جهت تعيين تکليف در ١٥٣ دوره جديد، سال ششم ، شماره دوازدهم ، زمستان ١٣٩٩ فصلنامه مطالعات حقوق دعاوياي که ممکن است در اين خصوص رخ دهد و ارائه راه حل هاي پيشنهادي براي رفع مسائلي است که ميتواند به جهت ابهام و سکوت قانون در اين مورد پيش آيد و اينکه بتوان در جهت تشويق افراد به استفاده از اين پديده روز دنيا به همراه علم و آگاهي و در نتيجه ارتقاي سطح اقتصادي کشور گامي برداشت ، همچنين مطالب اين مقاله ميتواند به علاقه مندان و دانش پژوهان اين موضوع کمک کند.
اما در مورد تعريف جامعي از قرارداد تجاري الکترونيکي بايد با در نظر گرفتن خصوصيات ويژه اين نوع عقد، بر اساس قواعد عمومي قراردادها آن را چنين تعريف کرد: «قرارداد ١٥٥ دوره جديد، سال ششم ، شماره دوازدهم ، زمستان ١٣٩٩ صلنامه مطالعات حقوق الکترونيکي توافقي است که با تمام شرايط لازم براي تراضي و اعمال لازم براي حصول توافق به شيوه الکترونيکي و از طريق داده پيام ايجاد شده با رايانه يا وسايل الکترونيک مشابه انجام ميگيرد.
. کليک کردن : در تعريف داده پيام گفته ميشود: «هر نمادي از واقعه ، اطلاعات يا مفهوم است که با وسايل الکترونيکي، نوري و يا فناوريهاي جديد اطلاعات توليد، ارسال ، دريافت ، ذخيره يا پردازش ١٥٨ دوره جديد، سال ششم ، شماره دوازدهم ، زمستان ١٣٩٩ واکاوي حقوقي قراردادهاي الکترونيکي با نگاهي بر قانون تجارت الکترونيک ايران ميشود»، بنابراين وقتي از رايانه براي انعقاد قرارداد استفاده شود، انتخاب يک کليک ، به شايعترين شيوه ابراز اراده بدل ميشود.