Abstract:
در مبانی جامعه شناسی، هر فرد در جامعه دارای پایگاه اجتماعی خاصی است و
در قبال این پایگاه ، نقش خاصی نیز بر عهده ی وی می باشد . با بر رسی
برهه هایی از زندگی ادبی اجتماعی شهریار، آشکار می گردد که پایگاه و نقش
اجتماعی این ادیب ، دچار فراز و فرودهایی بوده است ؛ به گونه ای که گاهی
زمینه جهت حضور موثر وی در جامعه (برون گرایی) مهیا شده و توازنی میان
پایگاه و نقش اجتماعی وی حاصل می شود ؛ اما د ر برهه ای هرچند کوتاه ،
عزلت گزینی از جانب شهریار و بی اعتنایی نسبت به نقش اجتماعی مورد انتظار
(درون گرایی)، سبب کم رنگ شدن پایگاه اجتماعی وی می شود . در این میان ،
نقش ارگانهای اجتماعی و نهادهای ادبی در شکل گیری دو حالت درون گرایی
و برون گرایی این هنرمند نیز بی تاثیر نبوده است.
Machine summary:
تاثیر قرآن و حدیث در اشعار استاد شهریار اصغر افتخارنیا 1 ، منصور اشرفیان 2 چکیده در مبانی جامعهشناسی، هر فرد در جامعه دارای پایگاه اجتماعی خاصی است و در قبال این پایگاه، نقش خاصی نیز بر عهدهی وی میباشد.
با بررسی برهههایی از زندگی ادبی ـ اجتماعی شهریار، آشکار میگردد که پایگاه و نقش اجتماعی این ادیب، دچار فراز و فرودهایی بوده است؛ بهگونهای که گاهی زمینه جهت حضور مؤثر وی در جامعه (برونگرایی) مهیّا شده و توازنی میان پایگاه و نقش اجتماعی وی حاصل میشود؛ امّا در برههای هرچند کوتاه، عزلتگزینی از جانب شهریار و بیاعتنایی نسبت به نقش اجتماعیِ مورد انتظار (درونگرایی)، سبب کمرنگشدنِ پایگاه اجتماعی وی میشود.
شهریار در ابیات ذیل از بیتوجهی جامعه نسبت به پایگاه اجتماعی و هنری خود گلایهمند است: «گوهرشناس نیست در این شهر، شهریار / من در صف خزف چه بگویم که چیستم» (شهریار، 1387: 289).
در دوران زندگی ادبی و اجتماعی وی ـ به غیر از دورانانزوا که اشاره شد ـ خوشمشربی ایشان، تمایل به برقراری ارتباط و دیدار با مردم، هنرمندان، مسئولان حکومتی و توجه به موضوعات اجتماعی و حضور در ابعاد مختلف اجتماع، نشانههایی از برونگرایی و اندکبودن محدودهی فاصلهی اجتماعی او است و این نشان از توازنِ میان پایگاه و نقش اجتماعی شهریار دارد: 1ـ2.
پس توجه به ابعاد مختلف پایگاه اجتماعی هنرمندان، لازمهی حیات فرهنگی هر جامعهای است و در این حالت است که اهل ادب و هنر میتوانند به ایفای نقش اجتماعی، فرهنگی و هنری خود بپردازند.