Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارائه راههای موثر بر افزایش علاقة دانشآموزان به مطالعه و تحقیق در بین دانشآموزان پایة
چهارم و پنجم ابتدایی انجام شده است. جامعة پژوهش در این تحقیق دانشآموزان. آموزگاران پایة چهارم و پنجم و
مدیران مدارس ابتدایی میباشند. که در مدارس وابسته به ناحیة ۶ آموزش و پرورش شهرستان کرج در سال تحصیلی
۰- ٩۸ مشغول به تحصیل وکار میباشند.
پس از نمونهگیری با استفاده از جدول مورگان و با توجه به معیارهای این پژوهش تعداد ۹۹۲ نفر از آنها انتخاب
گردید. که از این تعداد: ۷۳6 نفر دانش آموزء ۱۲۸ آموزگار و ۱۲۸ مدیر بودند.
این افراد با روش خوشهای-تصادفی انتخاب شده و برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از سه نوع پرسشنامه:
بستة ویژة دانش آموزان مدیران و معلمان, استفاده شده است.
تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین میزان علاقه به مطالعه و تحقیق و استفاده و استقبال از کتابخانه مدارس
همبستگی وجود دارد. بین ساعت درسی در برنامة هفتگی با موضوع مطالعه و تحفیق و تشویق و ترغیب دانش آموزان.
همبستگی وجود دارد. پین متغیرهایی همچون برگزاری مسابقات علمی و فرهنگی, تقدیر از دانشآموزان با تشویق و
ترغیب دانشآموزان به مطالعه و تحقیق همبستگی وجود دارد.
بنابراین شناخت راههای مور تشویق دانش آموزان به مطالعه و تحقیق میتواند. بعنوان یکی از عوامل مهم در پیشرفت
تحصیلی دانش آموزان در دوره ابتدایی بکار رود.