Abstract:
در اوان مشروطیت به دلیل امپرسیون و فشاری که به طور روز افزون بر روشنفکران و ادبا وارد می آمد، دمکراتیک معانی شعری و معانی دمکراتیکی شاعری، زیر بار فشار دیکتاتوری رضا شاهی خیلی کم رنگ می شود ولی ادامه دارد. جز در مورد فرخی، لاهوتی که صداهای تازه ای بر صداهای مشروطه افزودند، نیما و شهریار از جمله صداهایی اند که کاریکاتور وار و سمبولیک به راز گشایی و رازگشویی دوران خود می پردازند. هر چند اشعار این دو شاعر، با آلترناتیو کردن انتقاد به جای ستیز آشکار، سیری در این جریان دارند، لیکن سایه ای از رمانتیسم را که از خصوصیات سبکی دوره شاعری آنان می باشد، نیز، در آنها جایگذین شده است. با توجه به متاثر شدن این شاخه رمانتیسم از رمانتیسم فرانسه و نیز جریانهای سیاسی اجتماعی دوران این دو شاعر، لذا تطبیق و بررسی اندیشه های آنان در حوزه اجتماعی و سیاسی، حائز اهمیت می باشد. در این مقاله به این مهم پرداخته شده است.
Machine summary:
تطبیق اندیشههای مدرنیسمی شهریار با نیما یوشیج در وادی اجتماع و سیاست مهدیرضا کمالی بانیانی 1 ، مجیدرضا کمالی بانیانی 2 چکیده در اوان مشروطیت به دلیل امپرسیون و فشاری که به طور روز افزون بر روشنفکران و ادبا وارد میآمد، دمکراتیک معانی شعری و معانی دمکراتیکی شاعری، زیر بار فشار دیکتاتوری رضا شاهی خیلی کم رنگ میشود ولی ادامه دارد.
شــهریار جوان، اما اندیشمند که حشر و نشرش تا سال 1308 با شاعران دوره مشروطیت ملک الشعرا بهار و میرزاده عشقی او را مستعد به پذیرش اندیشههای اجتماعی و تجدد گرایی در شعر کرده بود، آن چنان مسحور افسانهی نیما شد که چندی پیرو مراد خود حافظ را هم فراموش کرد.
پای شمع شبستان دو شــــاعر تنگ هم چون دو مـــرغ دلاویز مهر بر لب ولی چشم در چشم بــــا زبـــان دلی ســحر آمــیز خوش به گوش دل هم ســـرایند دلکش افسانههایی دل انگیز لیــــک بر چهرهها هاله غــم وای یــــــارب دلی بــــود نــــیما تــــکه و پــاره، خـــونین و مـالین پــــــاره دوز و رفـــوگر در آنــــجا تیـــــرهای ستم زهــــر آگـــین خونفـشان چــــشم هر زخم، لیـــکن هــــم در او بــرقی از کیفر و کین گفت نیما همین لخته خون است (شهریار، 1377، جلد 1: 526) در عصر اقــتدار رضاخانی که از سال 1300 شروع شده و در سال 1304 به اوج خود رسیده بود، تشکلها و مرزبندیها در سطح جامعه نمود پیدا میکردند.
(شهریار در اشـــعار افسانه شب و دو مرغ بهشتی و نیما در شعر افسانه که در واقع سیر به سوی رمانتیسم از او شـــروع شد) لـــذا با توجه به وسعت این حوزه بررسی شده، سعی شد به گوشهای از تطبیق پرداخته شود.