Abstract:
اگرچه روشنفکران برجسته دوره مشروطه معتقد بودند که عقب ماندگی ایران ریشه در دو عامل استبداد سیاسی و تحجر مذهبی دارد. لذا ریشه اصلی آن در اندیشه سیاسی قدیم است. اندیشه سیاسی قدیم ایران نمی تواند لوازم و الزامات دوران جدید را درک کند. لذا ما فقط شبه مدرن شدیم. این تحقیق با توجه به اندیشه سیاسی قدیم که نظام معرفتی خیر بر حق را منجر می شود درصدد پاسخ گویی به این سوال است که آیا مولفه های نظام معرفتی خیر بر حق بر فرایند نوسازی سیاسی در دوران مشروطه و اصلاح طلبی تاثیر گذار بوده اند؟ فرضیه اصلی این است که مولفه نظام معرفتی خیر برحق اگرچه مثبت بوده اما نوسازی را با اختلال مواجهه کرده است. این تحقیق با هدف پاسخ به سوالات فوق و معلوم ساختن تاثیرات نظام معرفتی مبتنی بر تقدم خیر بر حق بر روند نوسازی سیاسی در جامعه ایران به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.
E Prominent intellectuals of the constitutional period believed that Iran's backwardness was rooted in two factors: political tyranny and religious petrification. Therefore, its main root is in the old political thought. Old Iranian political thinkers cannot understand the requirements of the new era. So we just became quasi-modern. This study, considering the old political thought that leads to a good epistemological system, seeks to answer the question: Did the components of a good epistemic system influence the process of political modernization during the constitutional and reformist era? Our findings show the component of the epistemic good system, although positive, has hampered modernization. The aim of this study is to answer the above questions and to determine the effects of the epistemological system based on the precedence of good over right on the process of political modernization in Iranian society in a descriptive-analytical method.