Abstract:
هدف: هدف این پژوهش بررسی محتوای اطلاعاتی احساس گزارشهای فعالیت هیئتمدیره و مقایسه قدرت توضیحدهندگی روشهای مختلف اندازهگیری احساس است. روش: احساس گزارشهای فعالیت هیئتمدیره با استفاده از یک مجموعهلغت عمومی و یک مجموعهلغت تخصصی، همچنین با دو روش وزندهی ساده و وزندهی مرکب اندازهگیری شده است. دوره زمانی پژوهش سالهای 1388 تا سال 1396 بوده و برای آزمون فرضیههای پژوهش از رگرسیون حداقل مربعات معمولی و آزمون ونگ استفاده شده است. یافتهها: احساس گزارشهای فعالیت هیئتمدیره بر بازده غیرعادی شرکتها در بازه زمانی نزدیک به اعلام گزارش تأثیر مستقیم داشته و استفاده از مجموعهلغات تخصصی و روش وزندهی مرکب، لزوماً باعث افزایش قدرت توضیحدهندگی احساس نمیشود. نتیجهگیری: احساس گزارشهای فعالیت هیئتمدیره دارای محتوای اطلاعاتی است و بازار نسبت به آن واکنش نشان میدهد؛ همچنین استفاده از روشهای مختلف اندازهگیری احساس باعث تغییر نتایج پژوهش نمیشود. دانشافزایی: فراهم آوردن شواهدی در رابطه با واکنش بازار نسبت به احساس گزارشهای فعالیت هیئتمدیره، ایجاد یک مجموعهلغت تخصصی برای اندازهگیری احساس در زبان فارسی و همچنین مقایسه روشهای وزندهی متداول، مهمترین دانشافزاییهای پژوهش حاضر میباشند.
Purpose: The purpose of this study is to analyze the information content of sentiment (tone) in the board's activity reports and compare explanatory power of different methods of measuring sentiment. Method: The sentiment was measured by general word list and domain-specific word list with equal weighting and wf-idf weighing method. The sample of this study consists of 512 firm-years from 2009 to 2018. Panel data method and Vuong test were used to test hypothesis. Results: The results show that the market reacts to the sentiment of board's activity reports in the short-window of announcement date anduse of domain-specific word list and the wf-idf weighting method for measuring the sentiment did not increase the explanatory power of the models used to analyze the information content of sentiment. Conclusion: sentiment of board's activity reports have information content and use of different weighting methods does not change the results of the study. Contribution:Providing evidence about market reactions to the sentiment of board's activity reports, creating domain-specific word list to measure sentiment in Persian language, as well as comparing prevalent weighting methods, are the main contribution of this study.
Machine summary:
همچنين در اين پژوهش با استفاده از حجم زيادي از متن گزارش هاي فعاليت هيئت مديره ، اقدام به استخراج يک مجموعه لغت مختص به حوزه ي حسابداري و مالي نموده سپس کارايي آن با مجموعه لغت احساسي لکسي پرس ١١ (ثابتي و 12 همکاران ،٢٠١٦؛ ٣٣١) به عنوان يکي از محدود لغت نامه هاي عمومي در دسترس زبان فارسي و همچنين شيوه هاي مختلف وزن دهي به لغات ، به منظور تحليل محتواي اطلاعاتي احساس ، بررسي و مقايسه ميگردد تا درنهايت به اين سؤال پاسخ داده شود که آيا بازار به احساس گزارش هاي فعاليت هيئت مديره در بازه ي زماني نزديک به انتشار گزارش واکنش نشان ميدهد يا خير؛ همچنين کدام مجموعه لغت و کدام روش وزن دهي براي اندازه گيري احساس مناسب تر است .
4- Bag of words methods or dictionary- 23- Pagliarussi based approach 5- Machine learning 24- General Inquirer 6- Kearney & Liu 25- Price 7- General Wordlists 26- Liu & McConnell 8- Domain-Specific Wordlists 27- Huang 9- Henry 28- Davis 10- Henry & Leone 29- Dehdarbehbahani ٣٠- براي کسب اطلاعات بيشتر در رابطه با نحوه استخراج و نحوه دريافت 11- Lexi Pers مجموعه واژگان مذکور ميتوان به پايگاه انتشار و توليد داده هاي زباني به نشاني اينترنتي www.
17- Patelli & Pedrini 36- Choi 18- Jegadeesh & Wu 37- Ball & Brown 19.