Abstract:
انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی یکی از مهمترین انتخابهای هر فرد درپایان تحصیلات متوسطه دوم
میباشد. همه ی افرادی که متقاضی ورود به آموزش عالی هستند فرآیند انتخاب رشته را تجربه کردهاند.
این انتخاب به دلیل اهمیتی که در تعیین سرنوشت افراد بازی میکند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.
این عوامل که کنترل برخی از آنها تا حدودی از اختیار فرد خارج است به صورت مستقیم و غیر مستقیم
انتخاب او را تحت تاثیر قرار میدهند. این اثر گذاری در مورد بعضی عوامل طولانی و در پارهای دیگر
کوتاه و آنی است.
شناخت این عوامل میتواند ما را در انتخاب بهتر یاری دهد. دراین مقاله سعی داریم تا نقش هدایت و
مشاوره تحصیلی مدرسهای را در انتخاب رشته تحصیلی افراد در آموزش عالی مورد بررسی قرار دهیم.
Machine summary:
نقش مشاوره و هدايت مدرسه اي در آينده تحصيلي دانش آموزان در آموزش عالي مقدمه : انتخاب رشته در دوره متوسطه مقدمه و زمينه ساز ساز انتخاب رشته اصلي هر فردي در دانشگاه است ، بنابراين فردي که بخواهد در رشته دانشگاهي خاص تحصيل کند اول بايد رشته تحصيلي مناسبي را در دوره متوسطه انتخاب نمايد تا در آينده بتواند در شغلي که علاقه مند است پس از کسب مهارت علمي و فني مشغول به کار شود.
در گذشته افراد مهارت هاي شغلي را به صورت سنتي ياد مي گرفتند و حرفه ها نسل به نسل انتقال مي يافت اما امروز ديگر مشاغل ارثي نيستند و هر فرد بر اساس توانمندي ، علاقه ، استعداد، پشتکار، مهارت و انتخاب آگاهانه رشته تحصيلي در سال نهم دوره اول متوسطه مي تواند براي رسيدن به شغل مورد نظرش در آينده راه را هموار کند.
در سالي که از آن به عنوان سال سرنوشت ياد مي شود دانش آموزان سال نهم دوره اول متوسطه بايستي در شاخه نظري که شامل رشته هاي رياضي فيزيک ، علوم تجربي ، علوم انساني و معارف اسلامي است يا در شاخه فني و حرفه اي ، خدمات و کاردانش دست به انتخاب بزنند که اين تصميم گيري مهم نياز به همفکري و همراهي والدين نيز دارد.
دانش آموزاني که از نظر ذهني و تواناييهاي تحصيلي قادر به ادامه تحصيلات دانشگاهي نيستند، مشاور بايد محدوديت امکانات ذهني آنان را برايشان روشن سازد، براي اين گروه انتخاب هدف هاي شغلي پس از دوره آموزش متوسطه مناسب تر است .